Kvinnliga nobelpristagare: samlingspost

nobelpristagarkasseDetta är en samlingspost för alla deltagare i utmaningen Kvinnliga nobelpristagare. Nedan är en lista på pristagarna, med fetstil finns de jag har läst tidigare, med lila text finns länkat till där jag skrivit om författaren (uppdateras kontinuerligt). Jag hoppas att deltagarna länkar till sina inlägg i kommentarerna, hittills har Mrs Calloway skrivit om Gabriela Mistral här och jspr har straxt innan utmaningen bloggat om Selma Lagerlöfs Nils Holgerssons underbara resa här (bonuspost!). Alla deltagare finns länkade nedanför listan på författare.

Kvinnliga nobelpristagare:

  • Selma Lagerlöf (1858-1940), Sverige. Tilldelades Nobelpriset 1909 – bloggat här.
  • Grazia Deledda (1871-1936), Italien. Tilldelades Nobelpriset 1926 – bloggat här.
  • Sigrid Undset (1882-1949), Norge. Tilldelades Nobelpriset 1928.
  • Pearl Buck (1892-1973), USA. Tilldelades Nobelpriset 1938 – bloggat här
  • Gabriela Mistral (1889-1957), Chile. Tilldelades Nobelpriset 1945 – bloggat här.
  • Nelly Sachs (1891-1970), Sverige och Tyskland. Tilldelades Nobelpriset 1966 – bloggat här
  • Nadine Gordimer (1923-2014), Sydafrika. Tilldelades Nobelpriset 1991.
  • Toni Morrison (1931-), USA. Tilldelades Nobelpriset 1993.
  • Wisława Szymborska (1923-2012), Polen. Tilldelades Nobelpriset 1996. Bloggat här
  • Elfride Jelinek (1946-), Österrike. Tilldelades Nobelpriset 2004.
  • Doris Lessing (1919-2013), Storbritannien. Tilldelades Nobelpriset 2007 – bloggat här.
  • Hertha Müller (1953-), Rumänien och Tyskland. Tilldelades Nobelpriset 2009. Bloggat här
  • Alice Munro (1931-), Kanada. Tilldelades Nobelpriset 2013. Bloggat här
  • Svetlana Aleksijevitj (1948-), Vitryssland. Tilldelades Nobelpriset 2015. Bloggat här.

Deltagare i utmaningen:

Ugglan och boken

Hanneles bokparadis

Cinnamon books 

A ROOM OF MY OWN / Mrs Calloway

jspr / Det här har jag läst

Robert W / Mina skrivna ord

Annette Juhlin: Just här – just nu  (kanske eller delvis)

Brorsan skulle läsa åtminstone två nya författare, men han har tyvärr ingen blogg. Du får gärna skriva något i kommentarerna för det 🙂

Tillägg: ny delagare: Fru Bibliofil Välkommen med!

28 tankar om “Kvinnliga nobelpristagare: samlingspost

  1. Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige var alltså lärobok i folkskolan i Sverige när min fostermor och hennes äldre syster gick i skolan, men det visste ni förstås

    • Jovisst. En ganska trevlig lärobok, måste jag säga. Konceptet ”skriv en äventyrsbok där eleverna lär sig saker utan att märka det” är fortfarande gångbart, t.ex. har ju Maria Turtschaninoff nyligen skrivit en historiebok som heter Tidspiraten 🙂

  2. Pingback: Läsutmaning 2017 – Kvinnliga Nobelpristagare, svenska klassiker och nyheter | justnujusthar

  3. Pingback: Litterära katter – En kattslavs dagbok

  4. Pingback: Sookie Stockhouse-maraton – En kattslavs dagbok

  5. Pingback: Kazuo Ishiguro – En kattslavs dagbok

    • Så roligt! Jenny står ännu oläst i min hylla, men det är nog den jag tänkt mig också. Sigrid Lavransdotter är helt enkelt för mycket just nu.

  6. Pingback: Kvinnliga Nobelpristagare – ett år – En kattslavs dagbok

  7. Pingback: Lässummering :-) – En kattslavs dagbok

Lämna en kommentar