Kärlekens vansinne

Helgens jerka undrar:

Finns det en numera avliden författare som du skulle vilja hedra? Vem och varför i så fall?

Jovisst, jag gillar ju många gamla böcker 🙂 Idag vill jag hedra Selma Lagerlöf (1858-1940). En sådan fantastisk historieberättare hon är! Vare sig det är vilt liv på herrgårdar, kusliga spökhistorier, läroböcker i geografi eller ett dramatiskt epos om kampen mellan tro och kärleken till fosterjorden så fänglas jag av hennes berättarröst.

Men det finns speciellt en bok jag återvänder till med jämna mellanrum. Många, många böcker har skrivits om kärlek och om kärlekens vansinne. Kejsaren av Portugallien (1914) är en av de bästa. Jag gråter varje gång jag läser den, trots att jag tappat räkningen på hur många gånger det är.

Det är en förhållandevis kort bok, med en ytligt sett ganska enkel intrig: Jan i Skrolycka älskar sin dotter över allt annat och när hon reser bort och inte kommer tillbaka blir han tokig av längtan. Men den resumén säger inget om den kärlek och ömhet som finns i hela boken. Jans hjärta väcks till liv när han första gången håller sin nyfödda dotter i famnen. Hon är hans allt hela barndomen och ungdomen och när hon som ung flicka reser till stan för att tjäna pengar så att föräldrarna ska få bo kvar i sin stuga så väntar han på henne. Alltid. År ut och år in. Även om han till det yttre blir förvirrad och ömklig så är han en storslagen gestalt i sin orubbliga tro på att hans dotter – kejsarinnan – ska komma tillbaka. När han har motgångar är det för att hon vill straffa honom för övermod. Aldrig tvivlar han och han ser och förstår mera av vad som händer runt honom än folk tror. Jans tålmodiga hustru Kattrinna är också en kärleksgestalt, hon fräser och suckar först, men inser till slut att Jan måste få ha sin livslögn, det är barmhärtigast så. Hon förändras själv och blir en större människa just på grund av mannens villfarelser.

Det är helt enkelt en fantastisk berättelse, jag rekommenderar alla att läsa den. Trots att den är över hundra år gammal känns inte språket alls träigt eller överbelamrat heller. Det finns säkert något Lagerlöfigt i en bokhylla nära dig, annars vill jag tipsa om att Litteraturbanken har ett Lagerlöfarkiv, där finns allt, inklusive den här. Klickelick.

Eftersom Selma Lagerlöf fick Nobelpriset 1909 så är hon också en på min lista med kvinnliga Nobelpristagare. Jag borde förstås ha läst något nytt, men jag kunde inte låta bli att än en gång läsa om 🙂

4 thoughts on “Kärlekens vansinne

  1. Kejsarn av Portugallien är verkligen bra trots, som du säger, en ganska enkel intrig. Avsnittet i början, när Jan för första gången håller sin dotter i famnen, är fantastisk!

    Annars är Jerusalem en av mina favoriter.

    • Jag har bara läst första delen av Jerusalem, men den var väldigt bra. Den scen som allra mest fastnade i mitt minne var mannen som är beredd att lämna sitt hem för sitt barns skull, men när han ska resa inser han att han inte kan, utan blir sittande och ser sitt barn gå och vet att det är sista gången de ses… :´-(

      Det är en scen som påminner mig om hur Gunnar på Lindarände i Njals saga snubblar på väg i landsflykt, ser tillbaka på sitt land och väljer att stanna som laglös, vilket han är fullt medveten om att kommer att leda till hans död, hellre än att leva utan att någinsin få se sitt hem igen.

      Jag har flyttat för många gånger för att ha den sortens känslor för någon enda plats, men det berör mig ändå.

Kommentera

