Nobelliga noveller

Idag tänker jag slå två flugor i en smäll och blogga om Perl S. Bucks noveller och på så sätt kombinera novellutmaningen och Nobelutmaningen 🙂

Den amerikanska författaren Pearl Buck fick Nobelpriset år 1938, motiveringen löd:

för rika och äkta episka skildringar ur kinesiskt bondeliv och för biografiska mästerverk

Jag borde kanske ha läst någon av de ”rika och episka skildringarna”, men jag hade en novellsamling i hyllan som jag läst för många år sedan och nu läste om: Silverfjärilen och andra noveller (Fourteen Stories). Det är en samling med noveller som utgavs mellan 1943 och 1961.

Jag måste erkänna att jag tycker att dammet lagt sig över många av historierna. Många fokuserar mycket på ”äkta, mjuk kvinnlighet” och traditioner, även om det i flera också beskrivs hur samhället förändras, speciellt de som handlar om Japan och Kina – inte minst i titelnovellen, där vi får en berättelse om en gammal, förvirrad kvinna som går under i det nya, hårda samhället som kommunismen skapar. Hon kan inte förstå att privat ägande är förbjudet och när hon blir förtjust i liten pojke på barnhemmet där hon arbetar så visar hon honom en vackert smycke som hon har gömt, en silverfjäril. Naturligtvis så kommer det fram och hon måste löpa gatlopp i byn, alla hånar henne och slår henne. Hennes öde berättas av hennes son i ett mörkt rum, han skäms för att han inte kunnat hjälpa henne, utan tvärtom varit tvungen att delta i hennes bestraffning. Det är en obehaglig berättelse, som andas en del kommunistskräck, även om den tyvärr säkert också är trovärdig.

Ofta handlar det om hur kvinnan är ansvarig för mannens välmående och ska anpassa sig efter det. I Förtrollningen så ska en kvinna som är ful se till att vara så behaglig som möjligt för att förtrolla mannen,  det är mycket fokus på kvinnors utseende överlag. I Francesca så förvandlas en skådespelerska till den roll hon för tillfället spelar, varpå hennes man skriver en pjäs där han skapar sin drömkvinna. Hon tycker visserligen mycket om rollen, men det är ändå på något sätt lite obehagligt.

Det är spännande att läsa om, jag märker att jag ser helt andra sidor av berättelserna och tycker också helt annorlunda om dem än jag gjorde förra gången jag läste den. Då var min favorit Att börja leva, som handar om en man som återvänder från kriget (andra världskriget) och är krigstrött och känner sig främmande för allt och alla. Hans far ger honom rådet att inte tala om sina upplevelser med någon – allra  minst med sin fästmö – utan bara börja leva, fast det inte känns någonstans. Så småningom kommer känslorna tillbaka. Nu tycker jag att rådet på sitt sätt är praktiskt, men som ett barn av min tid så tycker jag att det inte kan var bra att stänga in traumatiska känslor och aldrig mera tala om dem. Det har vi sett så mycket av här i Finland, hur krigstraumat ger efterklang i flera generationer för att det bara bitits ihop och aldrig fått komma ut.

Idag tycker jag mycket mera om Skrattets gåva, där en ensam mor med sonen i kriget får besök av en ung kvinna som visar sig vara hennes sons flickvän. Han har bett henne gå hem till sin mamma på juldagen för att hon inte ska vara ensam och olycklig. Han är mycket modersbunden och mamman är mycket fäst vid sin son och hindrar honom (utan att vara medveten om saken) att kunna leva sitt eget liv och till exempel gifta sig med sin flickvän. Detta inser hon när hon talar med flickan och kan släppa taget om sin son och i stället få en extra dotter. Hennes väg från ensam och instängd till att släppa in skrattet i sitt liv är sympatiskt beskriven. Hon älskar fortfarande sin son, men det är inte det enda hon har i livet.

Den får representera kategori nr 7: Läs en novell som handlar om en förälder och ett barn.

6 thoughts on “Nobelliga noveller

  1. Ping: Mera novellutmaning på kommande – En kattslavs dagbok

  2. Ping: Kvinnliga nobelpristagare: samlingspost – En kattslavs dagbok

Kommentera

