Sookie Stockhouse-maraton

De senaste veckorna har jag plöjt igenom alla Sookie Stackhouse-böckerna, dvs. Charlaine Harris serie The Southern Vampire Mysteries, antagligen mest bekanta som inspirationen till tv-serien True Blood. Jag har läst den första tidigare och på antikvanti plockat upp några av de följande i serien och de har sedan stått olästa i min spefihylla ett bra tag. För ett tag sen plockade jag den första ur hyllan för att läsa om den, eftersom jag var i behov av lättläst underhållning och tänkte att det skulle vara lagom med lite blandning av humor och spänning. Och det satt helt perfekt just nu 🙂 Jag läste i rask takt alla jag hade hemma och var än en gång tacksam för stadsbiblioteket, där jag kunde låna de böcker jag saknade. ❤

Har ni sett True Blood så känner ni till konceptet, men här en introduktion:

Utgångspunkten i serien är en ung kvinna (Sookie) som jobbar som barflicka i en liten håla i norra Louisiana. Hon är blond och söt, men folk tycker att hon är lite konstig. Vilket hon är, eftersom hon är telepatisk. Det är svårt att stänga av, så ibland tenderar hon att vara aningen distraherad. En kväll kommer det in en vampyr och beställer en flaska True Blood – i detta universum har vampyrerna kommit ”ur skåpet” för ett par år sedan, eftersom japanerna har tagit fram en syntetisk ersättning för blod och de nu kan leva på det i stället för på människor. (Det är förstås inte så enkelt.) Sookie räddar vampyren från en attack och inser att hon inte hör vad han tänker. Det är så vilsamt för henne och de börjar sällskapa. Så småningom visar det sig förstås att en massa andra mytiska figurer faktiskt också existerar. Sookie blir involverad i alternativa världar och upplever en massa dramatik. Och har rätt så mycket spektakulär (men inte alltför grafisk) sex 🙂

Böckerna är flytande skrivna och har en bra balans mellan spänning och humor. Bland annat gillar jag att Sookie är uppfostrad som en artig sydstatskvinna, men kan ge igen vid behov.  Harris har också skapat en ganska realistisk bild av vad som händer när människorna får reda på att vampyrer finns på riktigt: de nyfikna, de likgiltiga, de ängsligt korrekta, de skamlösa ”fang bangers” som dras till faran, de bigotta som startar en religiös hatkyrka… och så vidare. Om man gillar genren så rekommenderar jag böckerna, jag blev på gott humör av dem 🙂

Jag rekommenderar för all del tv-serien också, om man står ut med ganska mycket sex och blod. Den är delvis våldsam, men inte värre än att jag kan titta på den och jag är rätt känslig. Den flippar ut rejält mot slutet, men de första tre-fyra säsongerna är bra.

Eftersom jag bara läst fluff på sistone så är jag efter i både novellutmaningen och Nobelpristagarutmaningen (fy på mig), men nu tror jag att jag är redo för lite mera substans igen. Startar så smått igen på novellumaningen med ännu lite mera Sookie: en av novellerna i samlingsvolymen A Touch of Dead: Gift Wrap. Smärre spoilers följer, inga stora.

I Gift Wrap ska Sookie fira jul ensam – hon har grälat med sin bror och har inte just kvar annan familj. Hon vill inte tränga sig på någon och har förtillfället ingen partner, så hon är ensam hemma. Lite rastlös och melankolisk går hon på en promenad och hittar en skadad, spritt naken, man i skogen – naken, eftersom varulvar är nakna när de ändras tillbaka till människor. Sookie är en hjälpsam och vänlig person, så hon tar hem honom, tvättar av honom, bjuder på mat och gömmer honom från några personer från dem flock som attackerat honom. När han återhämtat sig lite så har har de lite rajtan-tajtan och följande dag är han borta, men Sookie är på mycket bättre humör. Hennes farfarsfar, som är en alv, dyker upp på juldagen och vill fira den med henne. De har det väldigt trevligt (om än på ett mera sansat sätt än med hennes förra besökare). En kort diskussion mellan ett par personer i skogen utanför avslöjar för läsaren att den man Sookie hittade i skogen egentligen var en hemlig julklapp från hennes förfader, lämpligt förpackad för att tilltala henne: någon som behöver hjälp och beskydd och dessutom är snygg och trevlig och bra i sängen. Snällt 🙂

Jag strechar temat lite och låter novellen  täcka kategori 31: Läs en novell där någon råkar ut för en olyckshändelse. (Strängt taget så har han ju inte råkat ut för något, men det är en detalj :-))

8 thoughts on “Sookie Stockhouse-maraton

  1. Ping: Mera novellutmaning på kommande – En kattslavs dagbok

  2. Jag blir törstig av att läsa… En fyrkantig kloss går nog ned i det runda hålet med en tillräckligt stor hammare.

    • Bibliotek är världens bästa grej! Jag är så stolt över att jobba på bibliotek.

      Roligt att du läser flitigt till utmaningen 🙂 Jag läser Wislawa Szymborska parallellt med vampyrfluff, det är en egendomlig upplevelse…

  3. Ping: Extreme Makeover Vamp Edition – En kattslavs dagbok

  4. Ping: Övernaturligt fluff – En kattslavs dagbok

  5. Ping: Magikern Elvis – En kattslavs dagbok

Kommentera

