Läsutmaning: Kvinnliga Nobelpristagare i litteratur

Vi hade fint besök från Sverige på jobbet här i höstas och som tack för att vi guidat och svarat på frågor om biblioteket fick min kollega och jag varsin tygkasse med kvinnliga Nobelpristagare i litteratur.

nobelpristagarkasse

Det är faktiskt inte så många. Sedan början är det fjorton stycken.

nobelpristagarlista

Min kollega har som (evighets?)projekt att läsa något av alla Nobelpristagare, men det är för mycket för mig. (Jag har bloggat om vilka av Nobelpristagarna jag läst fram till 2014 här.)

Men att läsa någonting av alla kvinnliga pristagare är överkomligt. Läsa och blogga om, tänkte jag. Vem är med? Det finns fjorton pristagare, en per månad borde vara lagom takt. Så till nästa nyår ska den som vill vara med ha läst något av alla – och om det är en kvinna som får det nästa år så får det bli bonusläsning 🙂

48 thoughts on “Läsutmaning: Kvinnliga Nobelpristagare i litteratur

    • Roligt om du vill vara med!

      Jag tycker att det alltid är okej att återvända till gamla texter, jag gillar ju omläsning 🙂 Man ser andra saker när man läser om. Om du redan bloggat så kan det ju vara roligt att jämföra – jag har t.ex bloggat om Aniara här för över tio år sedan. Jag kanske skulle se helt andra saker nu.

    • Många klassiker är mycket läsvärda, men alla Nobelpristagare är inte klassiker, om vi ska säga som så…

      Väldigt pop i korsord, jo, Liksom uppenbarligen ordet ”kalva”, som både kor och isberg kan göra. Isberg kalvar när en bit faller av. En last kan tydligen också kalva, när en lastpall välter så ”kalvar” den. Knasigt. (Lärde mig detta häromdagen.)

    • Jag har läst fem, inte så många, varav två först efter att de fått Nobelpriset. Ska bättra mig! Kommer du med i utmaningen?

      Fin väska, jo. Det hör till fringisarna när man guidar, att få fina presenter 🙂 Borde göra ett eget inlägg av det någon gång!

    • Å, så roligt att du är med! Jag är imponerad av att du läst så många, jag har inte ens läst hälften… Men inget fel på att läsa om 🙂

  1. Det här låter som en lagom krävande utmaning, så jag är gärna med. Nu har vi ju 13 månader till nästa nyår, men det ska väl gå att få in två på en månad någon gång. Jag har läst ynka två av de 14, nämligen Selma Lagerlöf (men verkligen inte allt av henne) och Herta Müller, som det finns en särskild historia om. Men den återkommer jag till när jag har läst något mer av henne under 2017, tänkte jag.

    • Skoj att du är med. 🙂 Jag missade själv november, så tänker ta en idag och nästa lite senare i månaden…

      Att läsa allt av Selma vore en alldeles egen utmaning – jag har hennes samlade verk i vackra skinnband i hyllan och det är minst en meter… (Jag har inte heller läst alla.)

  2. Ping: Nobelliga noveller – En kattslavs dagbok

  3. Vilken rolig utmaning! Och snygg kasse ♥ Jag har redan en lista över vad jag planerar att läsa fram till och med april (!), och utöver det skulle jag vilja läsa svenska klassiker. Men som sagt, det här var en lockande utmaning… Skall fundera litet 😉 Ha en fin kväll!

    • Ojdå, du har långsiktiga planer du 🙂 Du kan ju kombinera lite och läsa Selma Lagerlöf, t.ex. Kejsaren av Portugallien är väldigt bra. Då får du både Nobelpristagare och svensk klassiker 🙂

      • Det är en idé 🙂 Just Kejsaren av Portugallien såg jag på teve för rätt så länge sedan, den var väldigt bra. Det vore spännande att läsa den. Hm.. skall fundera litet, men jag är nog med, det var en så lockande idé med nobelpristagande kvinnor 🙂

        • Jag lyfter gärna fram just den boken av Selma, den känns mycket lite föråldrad i sin tematik även om världen förändrats mycket och Jans kärlek till sin dotter är så rörande. Jag börjar alltid gråta åt den mot slutet, det var lite pinsamt en gång då den kom i retur på jobbet en lugn kväll och jag inte kunde låta bli att skumma den… 😮 Är filmatiseringen sevärd?

          Det vore roligt om du hakade på, men känn ingen stress!

    • Utmaningar ska vara lockande, inte stressande. Jag nappar inte heller på alla jag ser, bara sådana där det känns som att de får mig att komma mig för med att läsa sånt som jag gärna vill läsa. Visst ska det bli roligt att följa med vad folk läser 🙂

  4. En rolig utmaning, även om jag bävar lite inför den. Jag har läst verk av tre av dem – Lagerlöf (förstås!), Deledda och Lessing. Men om jag får ”återanvända” dem jag läst så vill jag gärna försöka mig på det här. Jag började läsa Kungen bugar och dödar av Müller en gång, men var tvungen att ge upp. Kanske kan jag välja något annat av henne. Man kan ju inte älska allt som alla har skrivit.

    • Jag har ju själv bara läst fem, ingenting i jämförelse med vissa här 🙂 Du får gärna återanvända, jag är själv en omläsare till min natur och skulle aldrig ställa ett krav på bara nytt. Jag vill helt enkelt ha sällskap på min upptäcktsfärd, en sorts virtuell bokcirkel. Välkommen med!

      • Selma Lagerlöf (mycket) och Doris Lessing (ett par böcker före hon fick nobelpriset) är jag säker på men tror jag läst något av Sigrid Undset også, kanske någon till men jag kommer inte ihåg allt och alla jag läst.

        • Jag har också läst Selma och Lessing innan hon fick priset, jag läste En överlevandes minnen i tonåren. Den var bra, jag tror jag ska läsa om den till den här utmaningen. Och så nån kattbok 🙂

          Jag har inte läst Kristin Lavransdotter, jag är lite tveksam om jag ska inkludera den i utmaningen. Vore förstås en rejäl utmaning 🙂

  5. Ping: Kvinnliga nobelpristagare: samlingspost – En kattslavs dagbok

  6. Ping: Litterära katter – En kattslavs dagbok

Kommentera

