En hyllning till fantasiskt fin fanfic

Jee, Annika har lyft fram min fråga om fanfic i veckans bokbloggsjerka, så roligt 🙂

Vad anser du om fanfic överlag och har du några bra lästips inom den genren?

Jag har läst fanfic i många år (ärligt, säkert minst femton år) och tycker att bra fanfic är som att få mera av allt. Sen skrivs det ju en helt otrolig mängd skräp också, men ärligt talat så är inte allting som publiceras den traditionella vägen alltid så fantastiskt bra det heller…

Fanfic ska ses som en hyllning till kanon (ursprungstexterna), inte stöld eller plagiat, enligt mig. Kärleken till ursprungstexterna är det som inspirerar till alternativa berättelser och fanfic kan beskrivas som ”fixit” för många – någon vill skriva om något den tycker borde ha hänt eller skulle kunna hända i en annan författares universum.

Jag har inte skrivit fanfic själv, men jag gillar (speciellt tidigare) att hänga på vissa fanficforum, eftersom det där brukar förekomma intressanta och intelligenta diskussioner om kanon och det är väldigt intressant att se andras tolkningar. Mycket lämplig sysselsättning för en litteraturvetare 🙂

Fanfic kan vara allt från fluff till angst – allt är möjligt. Det finns olika genrer, t.ex. allmän, dvs. ”gen” och det finns slash, dvs. sådan som på ett eller annat sätt inkorporerar samkönade förhållanden (eller iaf sex).  Jag hittade faktiskt genren via min dyra moder, alltid ett roligt argument när folk undrar om texter är sådana att ”man kunde visa dem för sin mamma”. ❤ Min mamma hittade Harry Potter-slashfanfic och skickade mig länkar, speciellt till A. J. Hall, som har varit min husgud sedan dess – jag läser allt hon skriver.

A. J. Hall har skrivit mycket inom Potterverse, eller som det heter i det här fallet ”LoPiverse”, efter den mest kända och första långa (boklånga!) fanficen Lust Over Pendle, men också mycket annat. (Jag har t.ex. hittat Lois McMaster Bujold via hennes fanfic.) Hon har skrivit mycket fanfic på BBC:s Sherlock, några samtida historier, men framför allt The Queen of Gondal – en serie med verk som är komplett AU (Alternativt Universum), där hon kombinerar Sherlock med ett universum syskonen Bronte skapat en gång och lite tillägg av en serie internatskoleböcker. Kombinationen är oemotståndligt genial, jag har läst om den upprepade gånger och väntar otåligt på fortsättning.

Här en beskrivning av serien av henne själv:

This is a quasi-historical AU of the BBC Sherlock series set (more or less) in three fantasy kingdoms devised by the Bronte children.

The time period is roughly the late seventeenth century and readers should bear in mind that this saga contains the doings of a set of supremely dysfunctional more-or-less European Royal families steeped in the ”divine right of kings” ideology of monarchy, filtered through an early nineteenth century Romantic/Gothick sensibility and then depicted using the freedom of expression afforded by the early twenty-first century internet.

Furthermore, if the Greek myths contemplated it, some member of the Royal houses of Gondal, Angria or Gaaldine has probably put it into practice somewhere.

Gentle reader, consider yourself advised accordingly.

 

Läs dem i ordning! Hennes texter hittas online på Archive of our own, (Queen of Gondal finns här) men om du föredrar att lasta ner e-böckerna så kan hennes hemsida vara enklare. T.ex. finns Lopiverse här.

A.J. Hall bloggar sporadiskt, men alltid intressant och läsvärt, på Dreamwidth.org under namnet [personal profile] legionseagle

23 thoughts on “En hyllning till fantasiskt fin fanfic

    • Jag skulle säga att en spin-off är något som görs av skaparen / skaparna till ursprungsverket, eller åtminstone med deras explicita samtycke och ev samarbete. Det är väl vanligast med tv-serier, så att man tar någon eller några av bifigurerna och gör en egen historia för dem. Fanfic är berättelser som fans skriver.

    • Jag skulle ha hur många tips som helst, men tänkte att jag måste begränsa mig lite, det blev så långt ändå… Jag kan göra en uppföljare lite senare 🙂

  1. Håller helt med, det är en hyllning, inte plagiat. Det som är fuskigt är när förlagen börjar beställa spökskrivare för att fortsätta döda författares inkomstflöde, t.ex. ”nya Poirot” som säljs i Agatha Christies namn fast den är skriven av Sophie Hannah.

    • Jo det finns rätt många sådana, men få är riktigt bra. Jag som älskar Dorothy Sayers skaffade Jill Paton Walshs fortsättning på Sayers manus (Thrones, Dominations på engelska, Lord Peters sista fall på svenska). Tyvärr, trots bra försök (det är en helt bra författare) så blev det inte samma sak. Däremot har A J Hall skrivit en fantastisk liten pastisch där en av sidopersonerna får komma till tals. Det är den gamla juristen som i förbifarten säger något om hur han vägrar försvara utpressare. I A J Halls berättelse får vi bakgrunden. Läs själv: The Principled Affair of the Compromised K.C.

    • Ja, man kan skriva sånt eller gå på gatan; säljer sig själv. Totalt respektlöst mot den avlidne författaren att skriva vidare i dennes namn. Någon gång kan det vara motiverat att avsluta ett verk som inte hann bli färdigt men sätt då ut namnet/namnen på framsidan även på dom som skriver klart böckerna GRRRR!

      • Jo, definitivt namn på båda / alla författarna. I Sayers/Paton Walsh-fallet ovan är det nog helt klart utskrivet, men det känns ändå lite meh. Sen finns ju fall som V. C. Andrews, som har spökskrivits hur mycket som helst, utan att det skrivits ut… Fanfic är helt annorlunda 🙂

  2. Jag kan eventuellt acceptera om man skriver något som man lägger upp på nätet för alla att läsa, men jag kan inte förstå varför man gör det. Om jag inte är nöjd med en historia så kanske man ska skriva en egen, ny, inte samma som någon annan fast med ändrade förutsättningar.

    • Det är ju en ny historia, ofta åtminstone, när det gäller fanfic. Någon fascineras av personerna eller universumet och inspireras att skriva någonting just därför. Men jag minns från tidigare att du inte uppskattar fanfic, och det är du inte ensam om. Jag kan i princip förstå det, men samtidigt så ser jag det som en chans att få mera av något jag gillar 🙂

      Vad det gäller A. J. Hall så önskar jag *verkligen* att hon skulle publicera något fristående, just för att ge folk som inte gillar fanfic en chans att njuta av hennes underbara språk och lågmälda intelligenta intriger.

  3. Tack för att jag fick lära mig något nytt 🙂 Först blev det jättesvårt hittade en tecknad variant på Srindberg, men den följer handlingen i Inferno slaviskt. Då kom jag på att jag troligtvis själv skrivit fanfic på Illiaden av alla böcker. Lade upp texten.

    • Å, roligt med ett annat hard core fan! Det verkar ju annars som att det är en okänd genre för många – men kanske en och annan hittar till den nu 🙂

  4. Aha, nu kom jag kanske på ett exempel på en fan-fictionberättelse – Det som inte dödar oss, av David Lagercrantz, det måste väl vara fan fiction? Den har jag dock inte läst, så jag har svårt att uttala mig om den. Men det var ju ett väldigt rabalder kring den, kanske just för att man använde Stieg Larssons karaktärer på ett sätt som man kan tänka sig inte var författarens vilja.

    • Jo, det är en viss sorts fanfic, men i allmänhet brukar man skilja på sådana där fortsättningsböcker som förlaget kontrakterar (se Sayers-exemplet ovan) och regelrätt fanfic, i och med att fanfic brukar vara något som folk skriver och lägger upp gratis, inget som folk gör pengar på. Men sen finns det ju gråzoner. T.ex. började Fifty Shades of Gray som Twilight-fanfic 😉

  5. Ping: En kattslavs dagbok

  6. Ping: ”There are crimes which the Law cannot reach” – En kattslavs dagbok

  7. Ping: Sherlocktema – En kattslavs dagbok

  8. Ping: Parallella böcker i mitt liv just nu – En kattslavs dagbok

  9. Ping: Dubbeljerka – En kattslavs dagbok

Kommentera

