Sherlocktema

Jej, bokbloggsjerkan har en Sherlockrelaterad fråga och som trogna läsare vet är jag väldigt förtjust i Sherlock – också orginalet, känd som ACD-Sherlock.

Det [beskrivning bortklippt] är min relation till  skapelse. Vilken är din? Har du läst böckerna? Har du någon favorit? Har du sett tv-serien/tv-serierna? Kort sagt, skriv om vad du vill så länge det har med Holmes och/eller Doyle att göra.

Jo, jag har läst böckerna, upprepade gånger 🙂 Vi hade några översatta samlingar och böcker hemma när jag var barn och senare har jag läst dem på engelska. Jag kommer inte direkt på någon favorit, men jag tycker överlag om stämningen i berättelserna och den subtila humorn. Visst är problemlösningen ofta intrikat och underhållande, men det är också mycket intressant att läsa dem för tidsskildringen. För den som vill läsa originalet finns den många utgåvor av böckerna, eller så hittar man dem på Gutenberg.org.

Jag var för några år sedan på ett seminarium i Åbo som handlade om Sherlock Holmes i olika tappningar, det var roligt. Där köpte jag också Mattias Boströms bok Från Holmes till Sherlock, men har inte kommit mig för att läsa hela. Så långt som jag läst så verkar den bra 🙂

Det finns en uppsjö av olika filmatiseringar av Sherlock Holmes. Vill man se en möjligast trogen tv-serie så ska man absolut kolla Granadas serie med Jeremy Brett, som är närmast otroligt porträttlik Sidney Pagets illustrationer, som för mig förstås är de enda rätta. Jag tycker att den serien lyckas fånga stämningen i böckerna mycket bra.

Jag var inte så impad av de nya filmerna med Robert Downey jr och Jude Law, tyvärr (eller den första alltså, jag iddes inte ens se den andra).  Tyvärr, jag förväntade mig mycket mera, såg fram emot den, men blev besviken. Jag gillar steampunk-andan och de har sina stunder, men inte i min smak, för mycket action och helt för våldsam.

Det roliga med Sherlock Holmes är att berättelserna på något sätt kan vara så förankrade i det viktorianska London och ändå fungera så bra i nutiden. Det finns två moderniserade versioner, den amerikanska Elementary, som jag såg ett avsnitt av och inte alls tände på och så BBC:s Sherlock, obviously, som har jag skrivit om många gånger tidigare. Jag gillar hur de fått till balansen mellan trohet mot originalet och en helt ny vinkling. Visst, den har sina problem, men överlag tycker jag att den är helt underbar. De gjorde ju också ett specialavsnitt där de vred ett varv till och placerade storyn tillbaka i 1800-talet, vilket var en rolig idé (även om det fanns bitar av den som jag verkligen hade velat stryka!)

Dessutom finns det fantastisk fanfic på Sherlock, som jag ju skrivit om nyligen. 🙂

Det var min Sherlock – en kärlekshistoria! Vad är er?

7 tankar om “Sherlocktema

  1. Jag köpte en gång en bok skriven av Sir A C Doyle, som INTE var en Sherlock Holmesberättelse, skriven på trettitalet som jag tyvärr glömde efter mig i min tankspriddhet 😦 Det var på en bokmässa och jag kunde för mitt liv inte komma ihåg vilket antikvariats stånd det var. Av Sherlock Holmesberättelserna tror jag att jag läst alla men kan ju ha missat någon så klart.

    • Oj, så synd. Det är inte så lätt att få tag på andra texter av honom än SH, men jag undrar om jag inte har något sånt i hyllan. De kan vara något annprlunda – en rolig grej med Conan Doyle var att han var mycket noga med att aldrig ha något som helst övernaturligt i sina SH-berättelser, men privat var han spiritist 🙂

  2. Så roligt med Sherlock-temat i jetkan. Älskar Sherlock så mycket. Han är en tidlös karaktär och han och Watson kan alltid göras på nytt i nya inkarnationer. 🙂 Men inget slår någonsin originalhistorierna för mig 🙂

    • Originaltexten är ändå basen för allt. Och jag tycker att jag får mera ut mer av BBC s Sherlock när jag kan ursprunget och känner igen ett antal blinkningar.

Lämna en kommentar