Parallella böcker i mitt liv just nu

Äntligen har jag möjlighet att göra bokbloggsjerkan, den har funnits i mitt huvud – med allt annat jox – i två dagar.

Vi kör en superenkel fråga i veckan: vad läser du just nu och vilken bok har du tänkt ta till efter den är utläst? Jag läser Köld av Jakob Mjöbring och sedan ska jag ge mig i kast med Lewismannen av Peter May.

Bonusfråga: Jag har blivit med mp3-spelare och eftersom jag inte lyssnar på ljudböcker skulle jag vilja ha tips på podcaster eller annat trevligt man kan lyssna på när man är ute och spatserar i skogen (eller var som helst för den delen).

Huvudfrågan först.

Jag läser ju aldrig bara en bok på en gång, så det blir ett flerbokssvar igen…

I öronen för tillfället: Färjan av Mats Strandberg, inläst av Johan Ehn. Den går lite långamt att läsa, dels för att jag inte riktigt har möjlighet att lyssna så mycket, dels för att skräck i öronen kommer lite för nära, så jag måste pausa emellanåt. Dessutom får jag annars också klaustrofobi på de där båtarna och igenkännandets obehag är intensivt –  inte i själva skräckaspekten, men i den mycket träffande beskrivningen av båten och (de höggradigt berusade) människorna. Den är välskriven, det är den, men de flesta av personerna i den är så väldigt osympatiska att den funkar bäst i små portioner.

På läsplattan läser jag (om) A.J. Hall-fanfic (som jag bloggat om tidigare här), just nu främst Potterfic.

I väskan har jag novellsamlingen Joen jumala (Flodens gud) av Anni Nupponen, tänkte läsa resten av novellerna (bloggade om Vihreä syli här) och efter det ska jag läsa en nyutkommen bok om fiktiva språk, Liftarens parlör till galaxen. En berättelse om 101 språk som egentligen inte finns av Yens Wahlgren.

När jag av någon anledning inte alls kan läsa, som t.ex. när jag står och hjälper med vedkapning, så brukar jag tänka på böcker jag har läst och läsa om bitar av dem i mitt huvud. Det är en lustig plats, min hjärna, vad som råkar röra sig i den är helt slumpmässigt. Nu senast var det en gammal ungdomsbok från 1920-talet som bubblade upp, Prinsessan av Madagaskar av Hedvig Svedenborg. Den utspelar sig på en liten badort i Västsverige, huvudpersonen är en ung flicka som under den sommaren upptäcker att hon är adopterad och får kontakt med sin biologiska familj. En kompis omtalade den som en svensk version av Emily-böckerna av L. M. Mongomery. Jag skulle inte gå så långt, men tycker att den är läsvärd i alla fall, inte minst som tidsdokument.

Bonusfråga: Jag gillade jättemycket Johanna Koljonens programserie Jättestora frågor för fem år sedan, poddarna verkar fortfarande finnas att lasta ner på Sveriges radios hemsida.

 

 

10 thoughts on “Parallella böcker i mitt liv just nu

  1. Färjan har jag stående i hyllan, hade tänkt läsa den i höstas men det blev aldrig så. Får se om det blir dags nu i höst i stället.

  2. Färjan tyckte jag var riktigt bra och läskig. Förstår att det kommer ännu närmare när man lyssnar på boken! Jag kan också säga att efter att ha läst Färjan så kommer jag att undvika stora färjor/kryssningar.

Kommentera

