Metapost

Helgens bokbloggsjerka handlar om bokbloggandets interaktiva sida:

Veckans fråga kommer från Carola:

Jag skulle vilja veta hur andra bokbloggare interagerar med sina läsare, lockar till sig nya läsare och får de befintliga läsarna att fortsätta besöka bloggen. Jag skulle gärna vilja läsa mer om vad som driver bokbloggarna till att blogga och hur mycket de tänker på sina läsare när de bloggar.

Idén med sociala medier är just att de är sociala, att man ska interagera. Jag försöker att alltid svara på kommentarer, det är viktigt, om någon bemödat sig att kommentera om det så bara är med ett ord, så vill jag också kunna ta mig tiden att svara. Jag gillar själv att få svar, nämligen 🙂

Däremot är det tyvärr inte alltid jag själv kommer mig för med att kommentera, framför allt för att jag tenderar att läsa bloggar i skov; ibland hinner jag inte alls, sen läser jag kanske ikapp två veckor på en gång och då känns det emellanåt dumt att kommentera på nåt ”gammalt”. Vilket egentligen är idiotiskt, eftersom jag antar att de flesta bloggplattformar meddelar om man fått en kommentar. (Ska skärpa mig.)

Jag har inte direkt gått in för att locka nya läsare, jag tänker mig att det kommer nya via andra bloggar och kommentarer där. Att delta i bokbloggsjerkan har gett mig flera läsare, det är roligt. En och annan har kommit till för att jag hittat den – det är också roligt 🙂

Jag tänker på mina läsare så till vida att jag t.ex.vet att jag har lite olika typers läsare – vissa vill ha kattblogg och andra bokblogg och någon kanske nåt helt annat – så jag försöker tänka på balansen. Om det är länge sen det blivit kattuppdatering så skriver jag nåt kattrelaterat, t.ex. 😉

För att behålla läsare så har jag min käpphäst om regelbundenhet. Jag har bestämt att jag uppdaterar minst en gång i veckan. Jag vet att det finns system för att få reda på när någon postat nåt, men själv har jag för vana att gå till bloggar då när jag har tid att läsa dem. Om den då inte uppdaterats många veckor i rad så tenderar jag att tappa bort dem. Fast ibland så kollar jag på nytt och blir glatt överraskad 🙂

Varför jag bloggar? Framför allt för att jag tycker om att skriva, jag tycker om att fundera och analysera och vrida på formuleringar. När jag har en publik och en deadline så blir det också av. (Jag skrev en lång text om mitt bloggande för några år sedan, den kan läsas här.) Jag känner att jag har en egen identitet som bloggare, en skrivande person som interagerar med andra i den stora cyberrymden.

På internet vet ingen om du är en hund. (Eller en katt.)

9 tankar om “Metapost

    • Jag tycker det är viktigt, fast det ibland kan kännas lite jobbigt. Men annars blir tröskeln hemskt lätt för hög – ju längre det går mellan uppdateringarna, desto svårare blir det. Så var det i början för mig.

  1. Pingback: Bokbloggare, kattälskare och andra weirdon – En kattslavs dagbok

Lämna en kommentar