Fantasyvärldar

Jag lyssnar emellanåt på Fantastisk podd, beskrivning från hemsidan nedan:

Fantastisk Podd är en podcast som produceras av fantastikförfattare som bor och arbetar runt om i Sverige och Finland (Svenska Västkusten, Malmö, Stockholm och södra Finland). Avsnittens innehåll kretsar runt skrivande och fantasy, science fiction och skräck.

Jag är lite dålig på poddar, oftast lyssnar jag många avsnitt i rad och sen blir det paus. Men prat om skrivande och ”våndor och vändor” som det heter i presentationen blir ju inte föråldrat i alla fall 🙂 Det är en intressant pod att lyssna på, lite rörig ibland, speciellt som jag inte känner till de svenska författarna (utom Nene Ormes) så har jag svårt att hålla reda på vem som är vem, men det gör egentligen inget. Roligt är det ändå att höra på hur olika författare funderar och fungerar.

Inspirerad av den så har jag nu kommit mig för med att läsa Jenny Wiiks Bildbindaren. Wiik var den enda av de finlandssvenska representanterna som jag inte läst tidigare, så jag tyckte det var dags nu. Upplägget att bilder kan vara portaler till andra världar är intressant och boken är också inspirerande illustrerad av författaren. Tyvärr så tycker jag att boken inte riktigt lever upp till sin fulla potential. Det finns lite för många lösa trådar och saker som antingen borde ha utvecklats mera eller slipats bort. Språket är överlag bra, men så förekommer det en och annan kliché eller klumpighet som kunde ha strukits. Det känns helt enkelt som att den borde ha fått ett varv till med en litterär redaktör eller en uppmärksam läsare. Den är inte dålig, helt klart läsvärd, men känns inte riktigt färdig. Fantasyvärlden som hon skapat är spännande, så kanske det kommer flera böcker? 🙂

Kommentera

