Går det verkligen an?

Bokbloggsjerkan lyfte fram min utmaning om gamla böcker igen, tack så mycket 🙂

Koko tycker att bokbloggsvärlden fokuserar för mycket på det som är nytt och spännande. Därför vill hon utmana er att blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal men som fortfarande är läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Förra gången bloggade jag bland annat om Medea, den här gången tänkte jag inspireras av filmen Suffragette, som vi såg i helgen, och blogga om J. L. L. Almqvists Det går an (som också fick ett hedersomnämnande förra gången).

”Motivera”säger jag. Jag motiverar att om man bara kan läsa förbi det något gammalmodiga språket så finns där en fängslande historia skriven i en lätt ironiserande stil, som så småningom blir allvarligare och mera personlig. En ung man flirtar in sig hos en ung kvinna på en båt och de fortsätter resa tillsammans – en enkel utgångspunkt. Berättelsen utvecklas till en engagerad berättelse om kvinnors rättigheter till egna pengar, eget yrke och självständighet.

Boken väckte förfärlig skandal på sin tid. Ämnet är på inget sätt irrelevant idag, även om kvinnorna numera har rätt till yrke och inkomst så är föreställningen om en självständig kvinna som klarar sig på egen hand på något egendomligt sätt fortfarande lite suspekt.

Läs boken i kommenterad utgåva på Litteraturbanken! Eller hitta den i en hylla nära dig 🙂

Lämna en kommentar