Spänningen stiger

Ögonen svider, huvudet känns tungt, det blir senare och senare och du ska upp tidigt i morgon, men det går inte att släppa boken och sova i stället. Ibland är det YouTube som fungerar som Karlssons klister, ibland är det böcker.  Veckans  jerka vill ha exempel: ”Berätta om en bok (eller flera) som du tycker är riktigt spännande!”

Å, rolig fråga! Senast det hände mig var med Lene Kaaberbøls Skämmerskans dotter, den hade jag svårt att släppa och låg vaken med den halva natten. Jag lånade de följande delarna på bibban, men har inte ännu hunnit läsa dem, tyvärr. (Det har varit lite väl lite lästid på sistone.)

En annan fastna-bok är faktiskt Mika Waltaris Sinuhe, egyptiern, jag minns att jag för många år sedan skulle läsa något citat för min dåvarande sambo (antagligen inledningen, den hör till mina favoriter) och det slutade med att jag satt i badrummet till kl. fyra och läste. Och då hade jag alltså redan läst den en gång…

Stephen King hör också till de där ruskiga och spännande – såsom t.ex. Annika och Bokförings-Monika har konstaterat – även om just Jurtjyrkogården inte hör till mina favoriter. Det, däremot! När jag läste den första gången var jag så försjunken att jag inte hörde när mamma ropade att maten var klar. När hon knackade mig på axeln så hoppade jag flera decimeter upp i luften, för jag blev så förskräckt. Den hör fortfarande till mina favoriter 🙂

Jag är förresten på resa – här finns magnolia ❤

magnolieblom

 

 

20 thoughts on “Spänningen stiger

  1. Trevligt med magnolia! Den blommar där jag bor också. Jag har aldrig läst Jurtjyrkogården – min King-favorit är ”Lida” och den är spännande så det både räcker och blir över… hu! 🙂

    • Vi har just varit en sväng till Botaniska trädgården och titat på vårblommor ❤ I Helsingfors finns det just inget annat än snödroppar än, så det är extra roligt att se annat.

      Lida är nog spännande, men lite väl klaustrofobisk för mig och kvinnosynen i den är lite trist, tycker jag. Jag tycker bättre om t.ex. Dolores Claiborne ur den synvinkeln 🙂

    • Jag vet, det är dumt när hela dygnsrytmen går åt pipan – och samtidigt så är det så roligt med de där böckerna som verkligen fängslar en!

  2. Jag älskade Det. Ända tills jag kom till slutet, då bara föll allt ihop. Det kändes så i alla fall och det är vad jag minns. Kanske dags för en omläsning 🙂

    • För att vara ärlig så är slut inte Kings starka sida, tycker jag. Han kan verkligen bygga upp en historia och skapa intressanta gestalter, men hafsar emellanåt bort slutet. I Det så (SPOILER) faller allt bokstavligen ihop, så du minns nog inte fel på det sättet, fast jag tycker faktiskt att det är ett av de bättre sluten han skrivit. Jag gillar framförallt de olika berättarperspektiven och tidsplanen i boken.

    • Vilken av dem 🙂

      Jag älskar magnolia och är så glad att den hade slagit ut tills jag kom. Tyvärr är det lite väl kallt för den hos oss, men brorsan hade hittat ett träd i ett arboretum, vi ska dit och kolla senare i vår 🙂

    • Nej, det kan jag förstå. Det finns många hemskheter som jag inte alls uppskattar heller, tortyr och splatter t.ex. går bort komplett. Men renodlad skräck kan paradxat nog vara lugnande, det är kontrollerat på något sätt.

Kommentera

