Gammal ≠ dammig

Till min stora förtjusning har bokbloggsjerkan publicerat min utmaning angående äldre böcker 🙂 Jag blev inspirerad av fantasyförfattaren Maria Turtschaninoff som nyligen bloggade om böckers korta livstid och tänkte att det skulle vara roligt att se hur olika bokbloggare ser på saken.

Jag tycker ibland att bokbloggosfären fokuserar onödigt mycket på det som är nytt och spännande. Jag skulle vilja komma med en utmaning: blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal, men fortfarande läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Jag gillar böcker från olika tidsperioder och läser regelbundet böcker som är över hundra år, inte minst har jag en viss fäbless för äldre barnlitteratur – L. M. Montgomery (Anne på Grönkulla mfl.), L. M. Alcott (Unga kvinnor mfl.), Frances Hodgson Burnett (Den hemliga trädgården mfl.), Z. Topelius (Sagor för barn), Laura Fittinghoff (Barnen ifrån Frostmofjället) osv. Jag gillar att de å ena sidan beskriver en värld (och i viss mån värderingar) som är mycket annorlunda än vår, medan de samtidigt har aspekter som jag kan känna igen utan problem. Mycket fascinerande.

Det är inte så länge sen jag bloggade om Stiernhielms Hercules från medlet av 1600-talet, men för att nu riktigt gå in för det här med ”gammalt är inte lika med dammigt” så ska jag rekommendera en text som är nästan 2 500 (jo, tvåtusenfemhundra) år gammal och fortfarande läsvärd: Euripides tragedi Medea. (431 f. Kr) Det är en skrämmande evigt aktuell myt om en kvinna som dödar sina barn för att hämnas på sin man som övergivit henne. Hon framstår inte som sympatisk – men det går att förstå den förtvivlan som driver henne. Hon är en ovälkommen främlig i landet, men hon kan inte heller återvända hem på grund av det hon gjort för att hjälpa sin man att få det gyllene skinnet. Och Jason, hennes man som dumpar henne för en yngre kvinna i en bättre social position rättfärdigar sig med att ”det är mycket bättre för barnen” och liknande floskler. Replikerna känns förbluffande tidslösa. Skitstövlar var skitstövlar redan då.

Jag kan resa i tid och rum genom att läsa – varför skulle jag inte vilja läsa texter skrivna i andra tid och rum när jag en gång kan? 🙂 Jag tycker det är synd att så många människor är ointresserade av äldre litteratur och tycker att klassiker är lika med dammigt. Det finns oftast en orsak till att vissa böcker är klassiker, de kan behöva en liten extra ansträngning för att komma över tröskeln med äldre språk eller kulturskillnader – men det kan vara värt det! [Meningen lätt redigerad pga upprepning.] När jag studerade litteraturvetenskap hade vi ofta kommenterade upplagor, som kunde vara till stöd för läsningen. Det är till exempel lättare att förstå varför Almqvists Det går an (1839) var så upprörande, när man känner till skråväsendet och kvinnans omyndighet. I dagens läge är en självständig kvinna med yrkesstolthet som vill ha ett särboförhållande inte så konstigt. Eller?

22 thoughts on “Gammal ≠ dammig

  1. Toppenjerka denna vecka, jag älskar böcker som har några år på nacken ♥ Det ger lite perspektiv och visar att vi människor inte är så annorlunda idag. När jag läser svaren i bloggar så har många blivit avskräckta i skolan, det är synd. Visst är gamla barnböcker härliga, hittar jag något på loppis, släpar jag hem, jag har dem du nämner. Stiernhielm kan behöva lite handledning, men att läsa ”originalen” till många filmer och moderna böcker är kul! Almqvists Det går an är ju helt fantastisk, även Fredrika Bremer var också feminist (fast just dessa två verkade inte gilla varandra). När man läser äldre litteratur märker man att det finns inte så mycket nytt under solen, människor kunde tänka även på 1800-talet.

    • Roligt att du gillade den. Jag tycker också det är synd att folk blivit avskräckta i skolan. Många böcker behöver man kanske vara lite äldre för att kunna uppskatta ordentligt – som skolbarn har man sällan de erfarenheter som kan kännas evigt aktuella när man läser en bok som vuxen.

  2. Jag läste min dos klassiker innan jag var 30 och det känns som att jag läst det mesta av det jag vill ha läst. Några enstaka undantag finns ju naturligtvis 🙂

  3. Intressant inlägg och rolig utmaning. Jag är nog en av dem som inte gillar klassiker men ändå upptäcker att jag läst en del och till och med återkommer till somliga. Som den jag tipsar om i mitt inlägg, Greven av Montecristo. Och Jane Austen – jag har sett filmatiseringarna men bara läst sporadiskt. Förra sommaren var det enbart Austen i flera veckor och det gav verkligen mersmak. Madame Bovary var också något jag läste förra sommaren: bokcirkeln jag är med i valde ut den och det är jag glad över. På samma sätt som jag skulle vilja ha en daglig dos (inte jättestor) av lyrik skulle jag vilja få in mycket mer klassiker på läslistan.

    • Trevligt att du gillade utmaningen 🙂 Greven av Monte Christo är ju verkligen en levande klassiker, om man bara inte avskräcks av språket så har den allt i dramatikväg 🙂 Jane Austen ser jag att många nämner, vilket jag faktiskt också förväntade mig. Hon är sådan som delar folk, vissa tycker hon är tråkig, andra älskar hennes torra humor.

      Nu har du många klassikertips som du kan prova. Jag skulle vilja hitta tillbaka till lyriken, läste mycket som yngre, men nu har jag inte tålamod till det.

  4. Det är synd om folk som inte vill läsa några klassiker. Det finns ju faktiskt skäl till att de blivit just klassiker. De dåliga böckerna från anno dazumal behöver vi inte oroa oss för. De är redan bortglömda.

  5. Jag tycker det är väldigt roligt att så många äldre böcker och klassisk litteratur börjar komma som eböcker. Det gör dem mer lättillgängliga och många av dem lockar till läsning. Jag håller helt med om att även klassisk litteratur kan ge mycket än idag. Har till exempel nyligen läst Mathilda Roos Vit ljung med stor behållning. Hon var okänd för mig förut. Tack för ett trevligt och intressant initiativ till jerkan! 🙂

    • Jo, jag har läst (och läst om) många klassiker på läsplatta, men inte Matihlda Roos. Känner du till Litteraturbanken.se? Det är ett bra ställe, de har också presentationer av författare och genrer som ger en fin introduktion. Roligt att du gillade frågan 🙂

      Tillägg: Kollade din blogg, så roligt med en e-boksblogg! Ser at du definitivt känner till Litteraturbanken 😉

  6. Har läst en hel del klassiker innan jag började blogga och läser fortfarande någon enstaka lite då och då men just nu är det samtida litteratur som jag är mest intresserad av.

    • Sånt går i vågor, förstås, men jag ville utmana folk till att upptäcka det faktum att människor är sig ganska lika genom århundradena, även om den sociala kontexten ändras.

  7. Ping: Gammal, men läsvärd! | Mitt Bokliga Liv

  8. Jag bryr mig inte om när en bok skrevs så länge jag kan läsa den; inga preferenser för litteratur från någon viss tid, utom möjligen det att jag kollar SciFi nogrannare innan jag köper/lånar om dom är från före 1939). Sherlock Holmesböckerna är ju över hundra år gamla och dom är ju populära. Daniel Defoes romaner läser jag gärna (publicerad 1719-24) och Berättelser från träskmarkerna var helt fantastisk (muntlig, nedtecknad på 1300talet). J. F. Coopers böcker håller utmärkt än (1800talets förra hälft). Jag kan visst räkna upp hur mycket som helst som är över hundra år som jag läst och gillat.

    • Jag håller med, det är inte så viktigt med en boks ålder. Riktigt gammal scifi kan förresten vara riktigt skojig – t.ex. Jules Verne 🙂 Jag tror att många inte har tänkt på Sherlock Holmes, det är ändå något hemskt många har läst, någonting åtminstone. Min kollega N har också läst Berättelser från träskmarkerna, förresten:-) Coolt.

  9. Ping: Perfekt passform – En kattslavs dagbok

  10. Ping: Går det verkligen an? – En kattslavs dagbok

Kommentera

