Påskekrim?

Fredag, till och med Långfredag och bokbloggsjerkan fundrar* vad vi ska läsa i påsk:

Så här i påsktider gör vi det enkelt så att alla som vill hinner ut i solen (om den behagar titta fram): vad ska ni läsa i påsk?

Hah, säger Koko, vilken sol då? Idag kom det snöslask, vilket tyvärr är alldeles normalt för årstiden. Ibland underar* jag mycket på varför vi är bosatta på den här breddgraden… så kommer krokusarna och mössöronen (som det heter här när det är lövsprickningstider) på björkarna och så minns jag 🙂

Men, när det inte lockar att gå ut så kan man ju läsa, förstås. Just nu håller jag på med en manga som brorsan rekommenderade, Emanons minnen av Shinji Kaijo, men har snart läst ut den. Den har en intressant idé, om en ung flicka som har nedärvda minnen sedan tidens början. Det ska bli spännande att se vart den tar vägen.

Annars är det ju tradition med påskekrim i Norge, det har börjat spridas därifrån nu, men jag har stött på begreppet i nyhetsgrupper (shh, dinosarie, jag vet) på nittiotalet. Jag brukar försöka läsa någonting i deckargenren för att hylla det nordiska. Just nu har jag inte direkt valt ut något, men tänkte att jag ju kan kombinera det med novellutmaningen och läsa deckarnoveller – det finns en hel del sådana i mina hyllor… T.ex. har jag en samling med gåtor i historisk miljö, börjandes med ett mord på en skådespelare i det antika Rom. Jag tror att jag ska läsa den, det känns som att jag behöver en dos eskapism.

Jag önskar er en skön påsk 🙂

* Jag kan nog stava, men jag tänkte skapa ett nytt ord genom att kombinera undra och fundera, men kan inte riktigt besluta mig för vilkendera som funkar bäst. 

8 tankar om “Påskekrim?

    • Det dröjer nog innan ni också slipper nattfrosten, fast våren annars kommer mycket tidigare. Jag har redan fått bilder på krokusar…

  1. Det blir ingen deckare läst för mig nu i påsk. har varit ute i det fina soliga vädret nu på påskafton. Det var helt underbart.

    • Men så roligt att ni haft sol, det var ett tag sen här. Men kanske det kommer, åtminstone enligt väderleksrapporten och föräldrarna, vars väder brukar komma hitåt sen 🙂

Lämna en kommentar