Gränsland

Det är ingen hemlighet för den trogna läsaren att jag gillar L. M. Montgomery och att jag anser att hon är alldeles för okänd som novellist (jag har tidigare bloggat om hennes noveller här), så vad är mera naturligt än att jag skulle skriva om någon av hennes noveller till novellutmaningen?

I ”The Dream Child” från samlingen Further Chronicles of Avonlea (1920) får vi följa en man genom förälskelse, giftermål, det första barnets födelse – och dess död. Han sörjer, men hans hustru sörjer sig till vansinnets gräns och börjar höra sitt barn – ett drömbarn – gråta om nätterna och ger sig ut att söka det. Beskrivningen av hur mannen följer henne på hennes nattliga vandringar och försöker stöda henne och beskydda henne medan hans hjärta är tungt av rädsla och sorg berör mig alltid djupt: ”whoso accepteth human love must bind it to his soul with pain.”

Därför väljer jag att låta novellen representera kategori nr 20: Läs en novell med kärlekstema.

På tal om kärlek: Detta inlägg är skrivet med en spinnande katt i famnen ❤

 

4 thoughts on “Gränsland

  1. Ping: Utmaning: Läs en novell – En kattslavs dagbok

  2. Ping: Som hund och katt – En kattslavs dagbok

Kommentera

