Favorit i repris

Dagens jerka lyfter upp en gammal fråga på nytt, barn och läsande.

Lottens bokblogg skulle vilja veta hur du tror att man kan inspirera barnens läsande. Har du några goda exempel?

Jag svarade ganska utförligt på den senast, så länkar helt enkelt till mitt gamla inlägg :-)

I morgon ska jag faktisk barnvakta ett par timmar. Vi tänkte titta på en film, men kanske jag borde ta med ett par böcker i stället? 🙂 Vad rekommenderar ni för en fem- och en sjuåring? Tips mottages med tacksamhet!

Jag stötte förresten nyligen på en gratis e-bok om läsfrämjande, den finns att lasta ner på Kulturrådets sidor. Jag har inte hunnit titta på den, men den kan kanske intressera en och annan?

Jonas Andersson: Med läsning som mål. Om metoder och forskning på det läsfrämjande området

 

18 tankar om “Favorit i repris

  1. Ta med böcker: Högläs! Topelius Valters äventyr eller Hallonmasken t.ex. Gärna i en lite äldre upplaga med gamla ord! Folksagor: om du har Margit v Willebrandt-Hollmerus Pojken med Guldhåret (mitt gamla ex tyvärr försnillat, det nyare saknar en massa roliga sagor) Gösta Knutsson: Nalle Lufs (bry dig inte om att det är få bilder, tala om att man får göra sina egna i huvudet)

    • Underbart klassiska tips, tack. Vi har faktiskt en fin Sampo Lappelill med Veronika Leos teckningar. Plus att jag förstås har samlade Topelius 🙂 Jag har t.o.m. döpt min dator till Unda Marina!) Nalle Lufs tycker jag att jag skulle ha, men antagligen finns den nånstans i föräldrarnas bokhyllor. Jag visste inte att Willebrandt-Hollmerus hade skrivit för barn, måste ta och se om jag hittar henne i vår bibba.

  2. Böcker är alltid bra att ta med 🙂 Sam och Sigge-böcker eller Märta-serien om de gillar hästar. Annars brukar Lasse-Majaböckerna eller Cirkusdeckarna gå hem. Katitzi är spännande och det finns mycket att prata om i den, men den kanske mest är för 7-åringen.

    • Jo, absolut – men det är så svårt ibland att veta vad barn tycker att är spännande. Det finns en Cecilia Torudd-serie där lillen i familjen blir urförtjust i att höra telefonkatalogen 😀

    • Sist och slutligen lyckades jag aldrig få läsa något, för ungarna var helt för uppspelta för att kunna sitta ner och ta det lugnt. Vi försökte titta en stund på film, men mest var det brottas-jaga-rida-kasta boll-jaga mera. Jag var rätt trött när jag kom hem 🙂 Men jag ska spara tipsen till en annan gång 🙂

    • Absolut. Våra föräldrar läste och berättade långt upp i åren, speciellt mamma. Det händer att jag läser högt för Andra kattslaven ibland, för det är så mysigt 🙂

Lämna en kommentar