Jag har sålt min själ

Den som har musikstreamingappen Spotify har troligen noterat att den i den senaste uppdateringen kräver tillgång till i stort sett allting annat man har på datorn och telefonen och webbhistoria och så vidare. Efter mycket muttrande och mumlande så godkände jag det till slut, eftersom det där med att sitta och föra över musik till telefonen för hand är lite för gammaldags och jag gillar möjligheten att snabbt och enkelt kunna spela sådan musik jag just då kommer på att jag vill höra (förutsatt att den finns på Spotify, förstås).

Efter uppdateringen har Spotifys förslag på ny musik att lyssna på blivit väldigt mycket intressantare. Okej, den märker definitivt när jag haft en musikalperiod och föreslår en del ganska sirapiga saker, men på sistone har den rekommenderat två verkliga pärlor. Den ena är ett album som gjorts som en hyllning till tv-serien Firefly (Bedlam Bards album On The Drift) och den andra är ett tyskt band som heter Blutengel. De är tydligen någon sorts heavy-synthband, men den skiva jag nu har lyssnat på är en symfoniorkesterverion (Black Symphonies – an Orchestral Journey) och jag älskar den. Något i stråkarna och dundrandet tillfredsställer mig djupt inuti och jag har haft den på loop i flera dagar (jag gör nästan aldrig så med musik, det är snarare Andra kattslavens stil). Dessutom har den någon sorts vampyrartat tema. What’s not to like? 🙂  Ni kan lyssna på YouTube. Jag tar inget ansvar för eventuell fixation.

Det är bara att konstatera faktum. Jag har sålt min själ till Spotify och som i alla klassiska sagor så får jag en fantastisk kompensation. För tillfället åtminstone…

2 tankar om “Jag har sålt min själ

  1. Pingback: Musikminne | En kattslavs dagbok

  2. Pingback: En krypande känsla av obehag – En kattslavs dagbok

Lämna en kommentar