Litteraturspännande dubbelt upp

Dagens stora nyhet i ankdammen är förstås det nya förlaget (ska det faktiskt heta Förlaget?): ett stort antal författare och ett par redaktörer bryter sig ut ur Sets och grundar eget med Muminpengar som stöd. Hbl:s något tendentiösa nyhet här, Svenska Yles mera sakliga text här. Mera texter runt om i bloggar och media, förstås. Intensiva diskussioner runt alla kaffebord där det sitter kulturarbetare. Är det bra? Flera alternativ är ju bra, sammanslagningen av Schildts och Söderströms / Sets har fått mycket kritik. Är det dåligt? Kommer Sets att gå under? Kommer det att leda till ett bästsäljarförlag och ett allt mer utarmat förlag? Vad har riktigt föregått bakom kulisserna då vi inte hört några rykten, men det ändå är så många som far? Är det årets kulturnyhet? Helt klart. Storplask i ankdammen – hoppas det inte blir magplask!

Dagens andra spännande är förstås Nobelpriset. Som vanligt sitter jag vid datorn med hörlurarna på, att få ta del av beslutet omedelbart hör till mina traditioner, liksom att delta i Bokbabbels nobelbingo. (Och att kolla om vi har författaren!)

Nobelpriset i litteratur år 2015 tilldelas den vitryska författaren Svetlana Aleksijevitj
”för hennes mångstämmiga verk, ett monument över lidande och mod i vår tid”.

Bingo: 1 p: har hört talas om. Hennes reportage Bön för Tjernobyl kommer jag ihåg att jag läst om, men tror inte jag har läst den. Har nu lånat en antologi med texter och intervjuer: Förförda av döden (Ordfront 1998). Den börjar med en stark, men hemsk text:

Brunnen

– Jag hörde ett barn ropa: ”Mamma, dränk mig inte. Jag lovar att inte be om mat. Jag lovar. Det var ont om mat och människor tvingades göra ohyggliga val. Tyskarna hade sedan tre veckor blockerat byn för att komma åt partisanerna och jag hörde flickan, som hade två syskon, ropa ”Mamma, jag lovar att inte be om mat.” När jag kom tillbaka morgonen därpå var hon borta.

Svetlana Alexejevitj hörde som barn talas om den dränkta flickan.

– Det är den första berättelse jag minns. Det var då jag började lyssna.

Tillägg: mera om författaren och hennes böcker på förlaget Ersatz hemsida.