Musikminne

Idag åkte jag förbi Tölö bibliotek och mindes plötsligt mycket tydligt hur jag i tonåren brukade sitta i timmar på musikavdelningen och lyssna på skivor. På den tiden fungerade det så att man beställde en skiva (LP) och gick och satte sig i en rund soffa med högt ryggstöd, eller snarast väggar, med stora hörlurar på. Så fick man gå och be dem vända skivan regelbundet. Eftersom jag lyssnade på t.ex. Chess femtioelva gånger i rad så var det rätt många gånger… 🙂

Idag åker jag förbi biblioteket med portabel musik i öronen (som jag visserligen sålt min själ för) och nostalgiserar över hur det var förr. Det var inte så bekvämt som idag, men faktum är att jag koncentrerade mig mycket mera intensivt på lyssnandet då. Idag är det mera sällan jag sätter mig ner och verkligen bara lyssnar på en skiva och inte gör något annat. Det vore kanske en bra övning. Jag tror jag ska prova och se om det känns bra, eller om det känns som att åttiotalet ringde… eller lade på en skiva 😉

Kommentera

