Novellutmaningsuppföljning

Jag undrar om jag skulle kunna betitla min post med ett ännu längre ord? Det är så roligt med svenskan, att man lätt kan skapa nya ord genom att sätta ihop olika ord. Flaggstångsknoppsförgyllare är en klassiker. Sen finns det ju den där tävlingen om ”flest konsonanter i följd”, där världsschlager verkar vara vinnare (notera allitterationen där!). Flera absurda svenska ord kan läsas här: Bokstavliga rekord.

Nog för att finskan kan den också, ta ”hääyöaie”. Sju vokaler i rad. Ett helt riktigt (sammansatt) ord, ungefär ”bröllopsnattsavsikt” 🙂

Nåjo, det var en liten utvikning som kom sig av att jag diskuterat språk med mina kollegor idag. Egentligen skulle jag komma med en länk: Ugglan & boken har en uppföljning av novellutmaningen. Om ni vill läsa om vad andra har läst så klicka här.  🙂

Jag har läst ganska mycket i En bok för allas antologi Kvinnor runt Östersjön, som jag haft hemma i bokhyllan i många år utan att läsa. Den innehåller mycket blandade texter, utdrag ur böcker, brev, memoarer och några noveller. Havet är – inte förvånande – mycket dominerande i många av texterna. De är lika, men olika – ett fint tema för en antologi. Jag ska blogga mera om texterna senare (räknas detta som en boktrailer?)

Bild lånad från antikvariat.net.

Kommentera

