Shhh, lyssna noga nu

Den här veckans jerka handlar om ljudböcker, vilket är extra roligt, eftersom Bokdamenblog och jag just hade en diskussion om dem, eftersom hon i samband med förra veckans jerka bloggade om ett par ljudböcker och jag skrev en rätt utförlig post om ljudböcker för ett par år sedan.

Hur ställer du dig till ljudböcker och vilken är den bästa ljudboken som du har ”läst”?

Jag gillar ljudböcker, när de är som bäst så ger de en helt egen dimension till texten. Eftersom jag är en snabbläsare så tvingar de mig dessutom att läsa lite långsammare och ibland hör jag saker som jag missat när jag läst på papper (i de fall jag läser om en bok som ljudbok alltså). Och ibland så är det lättare att närma sig t.ex. en arkaisk text som ljudbok i stället, jag kan ta Howard Pyles Robin Hood som exempel. Andra kattslaven lyssnar gärna på ljudböcker också, speciellt om kvällarna. Just nu lyssnar vi som godnattsaga på Frans G. Bengtssons Röde Orm i Stephan Karlséns tappning  och språket i den gör sig verkligen mycket bra i uppläsning.

Och så är det praktiskt att kunna läsa samtidigt som man t.ex. diskar eller tränar – speciellt träna är så fruktansvärt långtråkigt att jag gärna läser samtidigt. But who am I kidding, jag läser samtidigt som nästan vadsomhelst 😉 Det är lite mera praktiskt med ljudbok när man går, men det händer nog att jag går och läser också fysiska böcker.

Det kan vara lite svårt att vänja sig vid att lyssna på en bok, jag vet många som inte alls klarar av det. Jag rekommenderar att man börjar med en bok med en klar intrig snarare än väldigt invecklat språk, gärna en som är bekant sedan tidigare, och lyssnar lite i taget, kanske tio-femton minuter max. Radions Sommarberättelse är egentligen perfekt på det sättet, jag undrar om de har kvar konceptet?

Den bästa ljudbok (ljudböcker) jag har läst är och förblir nog Stephen Frys inläsning av Harry Potter-böckerna. Jag vet att jag tjatar om dem, men de är faktiskt helt underbara. En engelsk kompis insisterar på att Jim Dales inläsningar är bättre, att Fry är helt för posh, men jag älskar hans röst och hans röster.

Andra favoriter inbegriper Erja Mantos inläsningar av Leena Lehtolainens böcker och Anders Larssons inläsning av sin egen bok Kalevala för lata. (Flera tips finns som sagt i den här posten.) Jag har också i tiderna upprepade gånger lånat Kon-Tiki ekspedisjonen som kassettbok från Nifin, numera Kulturkontakt Nord, men den verkar inte finnas kvar i deras system :-s Synd, jag gillar att lyssna på norska, det låter så trevligt. Jag brukar ibland låna ljudböcker på norska och danska, så att jag ska upprätthålla någon form av hörförståelse åtminstone, nordistfantast som jag är. Se det som ett tips 🙂

22 thoughts on “Shhh, lyssna noga nu

    • Jo, de är fina! Jag lyssnade på Bröderna Lejonhjärta nåt tag, det är en bok jag aldrig klarar av att läsa högt själv, jag börjar gråta genast på typ tredje sidan… ;-(

    • Jo, om man inte bli för fokuserad på boken i stället för trafiken… Jag hade tänkt säga att du alltid läser i bilen, men jag glömde det.

  1. Tystnad och egna tankar är jag så förtjust i att ljudböcker går helt bort. Så länge jag kan läsa pappersböcker så ser jag egentligen inget behov alls av att ge mig på ljudböcker 🙂

    • Det är en egen genre, helt enkelt. Jag läser också helst och primärt själv, men ibland sitter en ljudbok bra. Och så kan man som sagt läsa också i situationer där det inte går att jonglera en pappersbok 😉

  2. Ja det var verkligen kul att det dök upp en fråga om ljudböcker efter att vi pratat om det. 🙂 Jag har aldrig lyssnat på norska eller danska men det skulle man kanske testa….tror att jag skulle klara norska bättre men det vet man aldrig… 😉

  3. Jag är en långsamläsare, för att jag inte vill missa något viktigt, så därför går det fortare för mig att lyssna än läsa själv :p
    Jag tycker Jim Dale är asbra, men så har jag ju inte provat Fry. Jag gillar honom annars, så jag tror absolut på att han också är fantastisk!

    • Jag har svårt att läsa långsamt, om jag inte läser högt (fast t.o.m. då är det svårt). Det är synd, för det finns texter som skulle kräva det.

      Testa Fry, men antagligen kommer du att tycka att Dale är ”den enda rätta”, sådär som jag anser om Fry 🙂

  4. Jag tillhör dem som inte riktigt gillar att lyssna på böcker samtidigt som jag gör något annat. Vet egentligen inte varför, men när jag motionerar ”skriver” jag på mina egna böcker.

    • Det kan vara ett bra sätt att vänja sig vid formatet också, om du känner till berättelsen så gör det inte så mycket om du tappar koncentrationen emellanåt.

    • Aldrig? Ojdå. Då tycker jag att du ska prova en gång iaf. Det kan vara lättare med barnböcker, t.ex. Astrid Lindgren, som brorsan sa här ovanför, läser väldigt bra 🙂

  5. Jag har testat ljudbok en gång, det funkar inte för mig, jag behöver se orden för att minnas handlingen! Så trots att boken lästes av Katarina Ewerlöf, som gjorde en fantastisk läsning, så har det inte blivit fler försök efter det. Men en kanonidé för dem som det passar!

    • Jag känner inte till Katarina Ewerlöf, vad var det för en bok? Alltid spännande med nya röster 🙂 Du kan ju prova att läsa om någon bok med öronen, då gör det inte så mycket om du inte kommer ihåg allt.

  6. Ping: Öronläsningsgodis – En kattslavs dagbok

Kommentera

