A Merry Yeoman

Det är lustigt att det häromdagen var en lång artikel i Hbl om Operans uppsättning av Robin Hood, när jag under den senaste veckan har lyssnat på Howard Pyles version av Robin Hood-myten: The Merry Adventures of Robin Hood, läst av Christopher Cazenove. Pyles version var min favorit som barn, jag läste den hur många gånger som helst och tyckte att alla andra var fel 🙂 När den dök upp som ljudbok på bibban så lånade jag den genast. Till skillnad från den vi hade hemma som barn, som var en gul Niloe-biblioteketbok (som den bibliotekarie jag är så måste jag ju kolla vem som översatt den: Åke Mosell) så var den här på engelska och oförkortad. Översättningen var nog riktigt bra, måste jag säga, för jag hade bara ett minne av ett visst sorts gammaldags blomsterspråk, inte av alla dessa "prythee, marry, quoth he", som originalet är något överdrivet ymnigt överflödande av :right: Men det är bara en detalj, den överflödande glädjen i beskrivningarna är mycket mera framträdande 😀 Pyle har verkligen underbara beskrivningar, av naturen, av människorna och deras stora känslor, slagsmålen – och inte minst av maten! De äter så otroligt mycket gott, allt från grillad hjort till duvpaj och sköljer ner det med gott öl eller vin :p (Vem var det som sa att det engelska köket hade sin storhetstid på medeltiden? Den hade förmodligen rätt, av den här källan att döma åtminstone…) Tilltalet är personligt, berättaren delar med sig av historierna i en sorts "du och jag, vi upplever nu det här"-anda, som kunde vara irriterande, men jag finner rätt charmig, det är som att lyssna på en äkta berättare. Uppläsaren gör naturligtvis sitt till också, han är mycket bra, gör ljuvliga röster och lyckas att få det att låta naturligt och flytande, trots att språket är gammaldags. Överlag är det en superb äventyrshistoria :up:

Sedan är det en annan sak att man (jag) som vuxen läsare ser lite andra saker än de ädla rövarna som slåss för att det är roligt och för den goda sakens skull. Jag ser till exempel konflikten saxare/normander – en bra karl ska helst vara en blond saxare, även om en och annan man med svartkrulligt skägg kan godtas om han är bra på att slåss. Jag ser att fair England inte alltid var så fair – tjuvskyttar kunde t.ex. hängas i närmaste träd, androm till varnagel. Och så ser jag att mötet mellan Robin Hood och Will Scarlet smakar inte så lite av gaybashing:

"By my life!" quoth Robin Hood, laughing, "saw ye e'er such a pretty, mincing fellow?"
[—]
"Pah!" quoth Robin Hood, "the sight of such a fellow doth put a nasty taste into my mouth!

Efter mera i samma stil så går han för att klå upp den irriterande karln och får rejält på pälsen :yes: men den scenen lämnade ändå lite dålig smak i munnen.

Trots dessa saker som störde helhetsupplevelsen så lyssnade jag med stor förtjusning på hela boken och avslutade med att sitta och snyfta på metron, när Robin dör till följd av ett lågsinnat svek :awww: Som tur är så bor man i inte-lägga-sig-i-stan, så ingen försökte trösta mig. Det hade kunnat bli en aningen genant 😮

Boken finns online på bl.a. Gutenberg.org och ljudboken jag talar om finns t.ex. på stadsbiblioteket.

3 thoughts on “A Merry Yeoman

  1. Kanske man kunde fixa det som fjärrlån till obygden för långa bilresor….skall lägga på minnet. Annars var ju Raseborgs sommaruppsättning av Robin Hood helt fantastisk, med bönders och arbetares uppror mot diktatorisk överhet, och så många tuffa kvinnor. Robin Hood hör till mina favoriter och kommer i håg många kvällars högläsning för sonen i tiden.

  2. Den skulle nog absolut vara värd ett fjärrlån om du gillar storyn :up: Vilken version läste ni då? Jag har inte varit till Raseborg på åratal, så såg inte deras uppsättning, tyvärr. Leker nog med tanken på att se Operans, dock 🙂

  3. Ping: Shhh, lyssna noga nu | En kattslavs dagbok

Kommentera

