Öronläsningsgodis

Helgens bokbloggsjerka handlar om ljudböcker:

Vilken är din favorit när det gäller ljudböcker (bok, uppläsare eller både och)?

Det här var en så rolig fråga att jag ville ha tid att svara på den utförligt ”under helgen” (därav fredagsvarulvarna), men helgen försvann i samma bisiga kaos som resten av veckan och nu insåg jag att hjälp! det är ju måndag. Så bra att jerkan är flera dagar i alla fall, så att det går att haka på på slutet 🙂

Jag gillar ljudböcker (även om jag definitivt läser mera med ögonen än med öronen);  jag har bloggat om ljudböcker tidigare, t.ex. här och här. De ger en annorlunda dimension åt boken, ibland kan jag till och med upptäcka nya saker när jag lyssnar, som t.ex. när jag läste Jane Eyre med öronen – en bok jag läst så många gånger att jag tappat räkningen. Det är lite roligt 🙂

Men frågan gällde favoriter, inte mediet i sig, så här några tips:

Favoriten nummer ett är nog fortfarande Stephen Frys inläsning av Harry Potterböckerna. Han gör fantastiska röster och läser levande utan att överdriva. På alla sju böckerna finns bara en enda röst jag verkligen ogillar (Tonks), vilket kan kompenseras av att hans Lockhart är helt fantastisk.

Favorit nummer två är Neil Gaiman, jag gillar hans röst. Lyssnade nyligen på nytt på The Graveyard Book. Jag tycker att hans lågmälda sätt att läsa passar så bra till texten.

Favorit nummer tre är Erja Mantos inläsningar av Leena Lehtolainens deckare, speciellt Tappava Säde. Hon lyckas ge den supergråmusen till socialarbetare en personlighet, som dessutom utvecklas och förändras genom boken. Rekommenderar för den som kan finska!

Favorit nummer fyra: Just nu lyssnar vi på diverse olika ljudböcker inlästa av Helge Skoog, bara för att han läser så bra 🙂 Perfekt kvällslyssning.

Tänk på att det finns mycket ljudböcker på bibban, för den som tycker att de är dyra (vilket de ofta är). Gutenberg har en hel del frivilliga inläsningar, vissa bättre än andra, förstås. Jag har också en vän som tipsade om en sajt där det fanns uppläsningar att lasta ner, men har glömt vad det var – någon som vet?

4 tankar om “Öronläsningsgodis

  1. jag är så dålig på ljudböcker då jag har svårt att koncentrera mig på en bok om jag lyssnar på den. Missar lätt saker. Men jag tycker det är coolt när författare läse rupp sina egna böcker så kanske borde lyssna på Neil Gaiman. 🙂 Sen låter Harry Potter med Stephen Fry helt episkt så jag borde faktiskt ge det en chans. Och Harry Potter kan jag ju så då gör det inget om jag tappar fokus några meningar här och där. Tack för alla tips! 🙂

    • Det kräver en annan sorts koncentration än att läsa med ögonen, jag håller med, har inte alltid tålamod med det själv heller. Vissa böcker används mest som kvällsläsning här, ett sätt att somna till en bok 🙂

      Jag tycker att du ska testa Fry / Rowling om texterna en gång är bekanta, för han gör verkligen ett fantastiskt jobb!

    • Den var bra! Och intressant på det viset att jag tyckte ganska illa om uppläsaren först, men sen när jag vande mig vid hans manér så tyckte jag han var bra. Ibland är det så att man måste ge uppläsningen en rejäl chans.

Lämna en kommentar