Jul, jul, läsande jul?

Årets sista bokbloggsjerka frågar helt enkelt:

Snart är det jul och lite välbehövlig vila. Hur ser julen ut? Vad ska ni läsa?

Well, julen ser för tillfället ut som ”försöka städa allt sånt som vi komplett ignorerat hela hösten”. Med lite tur (och mycket jobb) ser julen ut som fint städat, god mat och Buffy the Vampire Slayer-maraton (vi har hittat Buffy typ femton år efter alla andra, men det gör inget 🙂 Den är bra ändå.)

Förhoppningsvis ska det väl rymmas lite böcker också – jag har ju den där hyllvärmarutmaningen, som det börjar se lite dåligt ut med… jag har ännu en del oläst – och obloggat, jag läste ut Emma i oktober, men har inte bloggat om den än, har en post på hälft, men den kommer före nyår, jag lovar:-)

Jag ska åtminstone läsa ut Tyst hav, som jag håller på med just nu och så Qivittoq som jag explict har sparat till vintern, för att den utspelar sig på Grönland. Vilda svanar läste jag ungefär en tredjedel av, den är väldigt intressant, men den är ganska obehaglig med sina utförliga beskrivelser av tortyr och förtryck, så jag måste ta en paus (inte för att jag vet om fakta om utfiskningen av världshaven är så mycket roligare läsning). Kvinnan som mötte en hund slutade jag också läsa efter att en hund blir misshandlad på grund av en människas psykiska kollaps. Den var bra, obehagligt bra, texten kröp innanför huden på mig, så i princip skulle jag vilja läsa ut den, men det har bara inte gått. Ska se om jag kan ge den en chans till. To Kill a Mockingbird kommer jag inte att hinna läsa på det här årets sida i alla fall, det är klart.

Andra kattslaven säger att det bara bevisar att jag har för många böcker och att jag egentligen borde göra mig av med alla hyllvärmare till förmån för de som jag verligen vill ha, men jag är inte riktigt med på saken… Jag menar – jag har ju hyllvärmare för att jag tänker mig att de är bra, och det har de ju varit. En enda av de jag läst är sådan att den åkte ut efteråt, de andra vill jag ha kvar. Suck. (På grund av plats- och tidsbrist, alltså.)

Men ändå – jag har kommit mig för med att läsa mycket som inte annars kanske blivit läst. Så nu borde jag bara göra en ny utmaning nästa år; t.ex. min lånebokshylla – humptidump.

Lämna en kommentar