Ett utmanande bokår

Så var det var den där utmaningen jag utlovade: att läsa tio stycken hyllvärmare på ett år och blogga om dem. För den som inte kan bokbloggsterminologi så är en hyllvärmare alltså en bok som man har i hyllan, men av någon anledning inte har läst. Efter att ha funderat och funderat på olika sammansättningar så har jag nu äntligen lyckats begränsa mig till tio stycken. Jag har försökt plocka så olika böcker som var praktiskt möjligt, men de har ändå en gemensam nämnare. Vilken? 😉

Boktrave

Nedan närbilder och beskrivningar:

  • Närbild
  • Isabella Lövin: Tyst hav. Jakten på den sista matfisken (2007). Tyst hav är förstås en parafras på Rachel Carsons Tyst vår och handlar om utfiskandet av världshaven. Jag har bläddrat i den, men tänker nu läsa den från pärm till pärm. Genre: samhällsfakta, miljö.
  • Ingamaj Beck: Qivittoq (1999). En bok om en flickas uppväxt på Grönland och i Danmark. Genre: roman, prosadikt, biografi-artad?
  • Lionel Shriver: We Need to Talk About Kevin (2003) En bok som ”alla” talade om för ett par år sedan, som jag hade lånad från stadsbibban i ett par omgångar och aldrig kom mig för att läsa. Sen hittade jag den på antikvanti. Eftersom den handlar om en mor som skriver brev till sin före detta man angående sonen som är en skolskjutare så har jag lite dragit mig för att läsa den, men den lär ska vara bra. Genre: drama?

Närbild2

  • Jung Chang: Vilda svanar. Tre döttrar av Kina (1991) En berättelse om Kinas historia under 1900-talet ur tre kvinnors synvinkel. Mycket omtalad, jag har länge velat läsa den, men den är 539 tättskrivna sidor i min pocketupplaga… Nu är det dags, speciellt med tanke på att jag läst annat om Kina nyligen. Genre: biografi, historia.
  • Isabel Allende: Andarnas hus (1982) jag har läst annat av Allende, framför allt Eva Luna upprepade gånger, men den här debutboken har aldrig blivit av att läsa. Genre: magisk realism.

 

Närbild3

  • Jane Austen: Emma (1816) Jag höll på att inte plocka med den alls, det är lite pinsamt att jag som Austen-fantast av någon anledning aldrig läst just den här ordentligt, bara skummat den och sett filmatiseringen… 😮 Genre: romantik / drama?
  • Harper Lee: To Kill a Mockingbird (1960) En amerikansk klassiker om rasism. Jag tänkte att man säkert borde läsa den någon gång 🙂 Genre: drama?
  • Ngaio Marsh: Singing in the Shrouds (1958) Nyzeeländsk golden age, ett författarskap jag köpte flera böcker av en gång, men ännu inte bekantat mig med. Det här är helt enkelt en av dem. Genre: deckare
  • Elsie Johansson: Kvinnan som mötte en hund (1984) En modern klassiker som jag velat läsa så mycket att jag t.o.m. hade två ex av boken hemma… Genre: drama, psykologisk thriller?
  • Lois McMaster Bujold: Cordelia’s Honor – den här är strängt taget två böcker, Shards of Honor (1986) och Barryar (1991) i en volym, men det må nu vara hänt. Det är de första böckerna i The Vorkosigan Saga, jag har läst annat av henne, men har länge tänkt att jag ska läsa dem i ordning. Genre: scifi

Pust, den listan var nåt att bita i 🙂 I slutet av året ska jag utvärdera mitt resultat. Just nu ska jag bara fundera på var jag börjar 😉

13 thoughts on “Ett utmanande bokår

    • Hoppsan, tack för korret! Jag tyckte väldigt mycket om Ethan of Athos, eftersom den utgick från att nya och annorlunda världar gör att folk tänker olika, vilket inte alltid behöver leda till att man dödar varandra – det kan ibland t.o.m. vara positivt 🙂

  1. Ping: Ordning och reda, jerka på freda’ | En kattslavs dagbok

  2. Ping: Samla, samla liten bokhög | En kattslavs dagbok

  3. Ping: Störst, bäst och vackrast? | En kattslavs dagbok

  4. Ping: Flitigt läsa gör mig klok? | En kattslavs dagbok

  5. Ping: Andra världar, andra seder | En kattslavs dagbok

  6. Ping: Mera realism än magi | En kattslavs dagbok

    • Hej Tove 🙂 Roligt att du hittat hit.

      Absolut, bit på bara! Det har varit mycket givande hittills, jag tror jag ska fortsätta med det. Men varför vänta till nästa år, bara att plocka ihop en trave, fota den och besluta när du börjar, t.ex. i augusti eller september – det passar ju bra med det akademiska året 😉

  7. Ping: Tidens tand gnager Golden Age | En kattslavs dagbok

  8. Ping: According to plan | En kattslavs dagbok

  9. Ping: Jul, jul, läsande jul? | En kattslavs dagbok

Kommentera

