Houdini i bojor

Det bidde inget bloggat igår eftersom Agnes var till veterinären för att steriliseras (eller egentligen kastreras, eftersom de tar bort allt, inte bara täpper till) och jag sen satt hela kvällen (och största delen av natten) och försökte hålla henne lugn. Det var inte det lättaste. Hon hade helt tydligt inte läst instruktionerna om att ta det lugnt. Först krånglade hon sig ur kroppsstrumpan som ska skydda såret – två gånger. Jag ringde i panik till Catvet, som föreslog att vi kunde försöka sätta selen utanpå. Det verkar funka, fast hon gillar det inte – hon är slagen i bojor. Nu börjar hon vänja sig.

agnes_i_bojor

Julekatt?

Dessutom rekommenderade de på Catvet att vi verkligen försöker hålla isär katterna medan Agnes är konvalecent. Sagt och gjort, vi köpte galler och Andra kattslaven fixade till en smart gallerdörr till sovrummet. Men nej, igenom skulle Agnes – hon vill alltid vara där Simba är! Hur jag än försökte med att ställa för grejor och binda fast snören i gallret så kom den lilla Houdini igenom genom att åla in sig mellan hindren och trycka hårt. Jag hämtade tillbaka henne upprepade gånger, men till slut gav jag upp och lämnade dörren på glänt och sov med ett öga öppet i stället (gäsp). Agnes var genast lugnare när hon inte var instängd. Det verkar tackochlov som att Simba begriper att ta det lugnt, hon morrar emellanåt, men de har inte bråkat alls. (Ta i trä.)

Nu ligger Agnes och vilar och verkar ha lugnat ner sig, jag vet inte om det är selen eller om hon börjar känna av såret. Men hon äter och dricker och verkar helt okej, om än lite dämpad.

Någon katt har dragit ner en bunt med facklitteratur på golvet. Agnes verkar studera den intensivt.

2 thoughts on “Houdini i bojor

  1. Ännu några dar till julafton… den fridsamma helgen hoppas jag. Bandagerade hundar brukar man använda f.d. strumpor för, drar över benen och binder ihop över ryggen.

  2. Hon har vant sig såpass att hon slipper selen nu. Hon ser ut som en liten röd korv och heter följdaktligen numera ”Julkorven” 😀 Hon fick vara utan dräkten ett par timmar igår medan jag sorterade papper och kunde hålla ett öga på henne, hon slickar inte mycket på såret, men ändå så att jag vill hålla koll på henne.

    Vi funderade på att designa en egen strumpa, men kom fram till att det var för jobbigt och köpte en i stället. Jag hade tänkt att man ju alltid kan donera den till Hesy eller nåt, men den är nog redan i sånt skick att det blir trasa när den inte behövs mer, misstänker jag…

Kommentera

