En svår lätt fråga

Folk tyckte att mitt förslag till förra veckans bokbloggsjerka var en svår fråga att besvara. I mitt tycke är dagens fråga bedrägligt enkel och mycket svår:

Vad säger du? Varför läser du egentligen böcker?

Det ser ut som en lätt fråga, men är egentligen otroligt personlig och svårbesvarad. Är det eskapism? Jovisst, i viss mån. Speciellt om jag är trött, sjuk eller stessad så kan läsandet bli en flykt, helst omläsning av gamla favoriter. Vill jag uppleva exotiska platser? Varför inte, kan vara intressant. Ren och skär nyfikenhet spelar in när jag läser biografier eller nyckelromaner. Stimuli när jag läser spännande böcker. Allmänbildning, kulturellt kapital… Allt det, visst.

Men allra främst läser jag för att en värld och ett liv är för lite. Skulle jag vilja vara vampyr är det inte för att vara evigt ung och vacker (enligt viss lore) eller för att leva för evigt (enligt andra), utan för att hinna läsa mera. Att läsa ger mig nya världar, nya synvinklar, andra(s) tankar, nya individer att lära känna eller känna igen mig i. Det visar mig på olika sätt att se världen eller världarna, det ger mig en djup känsla av gemenskap. Det ger mig flera världar, flera liv till mitt enda liv. Tack.

22 tankar om “En svår lätt fråga

  1. Ett så bra svar! Det där med vampyrer hade jag inte ens tänkt på innan men när jag läste ditt svar så kändes det så självklart! Att ha evighetstid till alla de där böckerna man vill hinna läsa!

    • Det var faktiskt nån vampyrfilm – misstänker t.o.m. att det kan ha varit tonårshemskheten Twilight – som fick mig att tänka på det, när vampyren hade väldigt många bokhyllor…

Lämna en kommentar