De bepälsade sjuksköterskorna

Jag har legat däckad i sängen några dagar och knappt orkat sitta uppe tio minuter i sträck. Ganska boring, fast mest har jag faktiskt sovit, flankerad av de sällskapliga, bepälsade sjuksköterskorna:

agnes_sallskapar

Agnes på ryggstödet mellan sängen och bokhyllan.

 

 

 

 

 

 

 

 

simba_sallskapar

Simba på sin hylla. Den lutar inte, det är bara som jag tog bilden liggande.

 

 

 

Agnes har anpassat sig bra, det går t.o.m. att ha henne en liten stund i famnen om man sitter ner, att bli upplyft av en stående person är fortfarande skrämmande. Hon sover oftast i sängen numera. Tyvärr är Simba fortfarande inte glad, det är rätt mycket morrande och fräsande och jagande – ibland slåss de t.o.m., fast inte så allvarligt att det skulle bli sår. Agnes är mycket kontaktsökande, både på ett kelet sätt och på ett retsamt sätt, ofta kan hon smyga på Simba och dutta till henne för att få igång en jakt.

Det jobbiga är att Simba verkar stressad, hon morrar ofta också åt oss när vi försöker kela eller lyfta upp henne (ibland går det bra) och hennes päls har blivit tovigare igen – det är länge sen jag behövt reda ut mera än nån enstaka tova, men nu märker jag flera och hon vill inte underkasta sig pälsvård heller. Vi har hemskt dåligt samvete, vi ville ha sällskap till henne för att hon verkade understimulerad – men nu verkar hon överstimulerad i stället.

Vi har försökt mata dem samtidigt med nåt gott och försöker kela extra mycket med Simbisen, när hon så tillåter. Korta stunder har vi stängt in Agnes i badrummet eller Simba på balkongen, andra dörrar har vi inte. Feliway har vi haft sen början. Annars vet jag inte. Agnes är ca 6 månader – är det dags att kastrera henne? Skulle det hjälpa? Andra tips? Vi vill ju inte göra oss av med Agnes, hon är bedårande, men om det inte funkar så antar jag att vi måste fundera på saken. Simba kom ju till oss från en stressig situation, vi vill inte att hon ska leva i en resten av sitt kattliv. Hur länge ska vi avvakta?

Kattmänniskor, hjälp!

6 thoughts on “De bepälsade sjuksköterskorna

  1. Kastrera henne och håll tummarna. Jag har den uppfattningen att kattor väldigt mycket vill ha ett eget revir och kör bort andra. MEN, jag vet väldigt lite om kattor

    • Jag vet att många gillar ett eget revir, samtidigt så har jag haft flera katter vid upprepade tillfällen och också sett att de har mycket nöje av varandra, speciellt såhär när de är innekatter. Men Twister och Sisko var förstås kullsyskon, så de kände varandra från början och de tidigare har också varit släkt, t.ex. mamma-kattunge, plus att de har kunnat gå ute…

Kommentera

