Ett hål i verkligheten

sudoku

Jag plockade fram Marie Hermansons novellsamling Det finns ett hål i verkligheten för att läsa om den till novellsudokut. Jag hade glömt hur fascinerande den är och är mycket glad att ha återupptäckt den.

Jag ville ha en svensk novell utan ett s i titeln och det var överraskande utmanande – det fanns bara en.

I novellen Lillebror Konrad så föds ett barn med en gammal själ. Han minns allt han upplevt genom åren och kan hjälpa de barn han fått till syskon genom de kunskaper han fått som barn på olika platser i världen. Men han har aldrig upplevt sin ettårsdag…

Det är en novell som samtidigt är rolig och lite melankolisk. Speciellt eftersom barnen är så sakliga och praktiska, en vuxen hade säkert antingen blivit förskräckt eller börjat blanda in vetenskapliga typer…

Kategori 1:6. En titel utan ett ”s”

6 tankar om “Ett hål i verkligheten

  1. Jag gillar Hermanson – tycker ofta hon har så ovanliga och bra idéer för sina berättelser. Men nån novell av henne har jag nog faktiskt aldrig läst. Kan kanske få in en sån under novelläsningen 2018 🙂

    • Å, så roligt! Jag är imponerad. Så roligt att du gillade utmaningen. Jag måste erkänna att jag har några olästa ännu, har inte haft tid och ro den senaste tiden…

Lämna en kommentar