Att veta allt eller säga allt man vet

Bokbloggsjerkan handlar denna gång om en av mina käpphästar: research.

Hur viktigt är det med research tycker du? Kan det bli för mycket ibland, stör det dig när författaren inte verkar ha någon aning om vad denne skriver, etc.

Jag tycker det är synnerligen viktigt med research. Jag avskyr att läsa böcker där författaren slarvat med att ta reda på bakgrundsinformation. Det kastar genast ut mig ur berättelsen om jag märker något som inte stämmer, vare sig det gäller fakta i historiska romaner eller andra texter – det finns t.ex. gott om fanfic som inte överhuvudtaget har mera än en vag aning om kultur eller språk inom sin fandom. Min favoritfanficförfattare skrev en gång en utmärkt bloggpost (tyvärr finns den bloggen inte längre) med rubriken ”research is nor an ugly word” och föreslog en annorlunda sorts kategorisering där man i stället för mer eller mindre explicit innehåll skulle varna för dåliga intriger eller anatomiskt omöjlig sex 🙂

Det går inte heller att komma undan med att skriva fantasy eller scifi, det är lika viktigt där att författaren har koll på världen och värderingarna, så att det är konsekvent genom hela boken eller bokserien. Vad kan man göra och inte göra i det universumet?

Sen är det förstås en helt annan sak att författaren inte nödvändigtvis måste skriva precis allt den vet. Jag har läst historiska romaner där det framhävs en massa detaljer, som bara överbelastar texten utan att fylla någon funktion. Det är inte alltid nödvändigt att berätta exakt vad en kopp kaffe kostade år 1906, eller använda massor med produktnamn som tidsmarkörer. Det är mycket viktigare att få tidsandan rätt och det sker med andra metoder än att räkna upp yttre detaljer. (Problemet förekommer också i filmer och tv-serier för den delen.) Eller scifi som känns som en enda katalog av tekniska finesser. Boring.

Någonstans läste jag att författaren ska skriva ungefär tio procent av det den vet om världen och personerna, då blir det lagom. Men då ska det förstås finnas mycket att ta av, annars blir det bara torftigt.