Varför skulle annars våren tveka?

Våren tvekar, som alltid här i Helsingfors, havet kyler långt in på våren. När jag vaknade i morse så snöade det. Igen. Och jag talar inte om några fnyk i luften, utan om ett rejält snötäcke. Suck. ”Vårasnö är fåragö” snurrar i mitt huvud. Fast om det betyder att det ger näring eller blir en mager sommar tycks det råda delade meningar om, efter en snabb titt på Teh Internetz.

Snö

Morgonens utsikt .

Jag som har samlat vårtecken de senaste dagarna, videkissor och några modiga vårblommor som börjar sticka upp här och där.  Nu är de snötäckta igen. I väntan på varmare vindar gjorde jag en lista som jag hittade hos SivÖ.

Mitt bästa vårtecken:  Videkissor. Att stryka de första videkissorna mot överläppen ger mig en intensiv vårkänsla. Plus måsarnas skrin. De övervintrar i Helsingfors, men söker sig inåt land först när det börjat töa ordentligt. Inte så njutbart kanske, men ett klart vårtecken ändå.

Låt som ger mig vårkänslor: Ultra Bras Tule pelamaan meidän kanssa krokettia:

Kaikki tietävät sen tunteen
Kun talven jälkeen ensimmäistä kertaa
Laittaa lenkkitossut jalkaan, lenkkitossut jalkaan

Portaita alas loikkii kevyesti
Ylös kaksi askelmaa kerrallaan
Ylös kaksi askelmaa, ylös kaksi kerraallaan
Ylös kaksi askelmaa kerrallaan

(Fri översättning: Alla vet känslan när man efter vintern för första gången drar gymnastikskorna på sig. Skuttar lätt nedför trappan, uppför två steg i taget.)

Beskrivningen är så pricksäker och melodin är lättsam som en vårvind. Ultra Bra återförenas för några konserter i sommar! ❤ Vi tänkte gå på Ruisrock 🙂

Bonuslåt: alltid lika underbara Tom Lehrer 🙂

Den här våren läser jag: Blandat, som alltid, men en hel del omläsning av gamla favoriter, alltid ett tecken på stress. Just nu sträckläser jag Charlaine Harris böcker om Sookie Stockhouse, troligen mera känd som den serie TrueBlood bygger på.

 

Inför våren längtar jag alltid efter: Färg! När vårblommorna börjar sticka upp och bryter vårvinterns synnerligen monokroma färgskala. Lövträden får röda knoppar innan de slår ut.

Min bästa våroutfit: Vadsomhelst som inte kräver lager-på-lager. Lätt jacka, helst öppen.

Mat som jag förknippar jag med våren: Nässelsoppa 🙂

Våren doftar: Fuktig mylla (om det regnar). Tulpaner. Tyvärr också hundskit. Alltid finns det folk som inte orkar plocka upp efter sina djur.

Om jag måste välja något dåligt med våren så säger jag: Dammet och den iskalla, vinande vinden. Vasst ljus i ögonen. Och så våndas jag för mina allergiska vänners skull och försöker tänka att det är bra när det regnar (eller snöar)  och är kallt…