Visa i molom

Jag är just nu på kurs där vi lär oss om musik och dans. Det är roligt och lärorikt. Bland annat spelade spelman Visa i molom med olika rytm, så att vi skulle höra hur det ändrar dansen. Jag tycker den är så vacker att den får vara dagens lyrikinlägg. Framför allt är melodin vacker, men texten är säregen och väl värd att läsas. En sorts nonsenstext som ändå är fullt förståelig.

Visa i molom

Nu hoppar haren kråka
på ängens vita gräs.
Nu glider gladan slint i snögan snår.
I långa lopp och längslar min kropp i molom går
ty slokar sol på nattosamma näs.

Refr :
Stjärnor i skelom
Dudom delom.
Vind går i felom
– Spelom!

Nu duggar dag från dejlom
i mörkomånan sjö
och stjärnor stinga hål i himmelen.
Min glyckas glada glejom
när kommer du igen?
– Ty kommer du, skall vissomliga dö.

Refr

Så lutar somt sig stilla
på vitan väntomvall
när smältan sol förrinner med min dag.
Den röda sorg sig hällnar
vid klirrand bjällromslag.
Från molom flyr min själ i svollna svall.

Refr

Alf Hambe
ur Visor i molom, 1965

Lyssna på den här.

8 thoughts on “Visa i molom

  1. Den här påminner mig om när jag gick på mellanstadiet. Min lärare lät klassen åka runt och sjunga och uppträda (fast jag var inte bra på att sjunga, tyvärr). Det här var visst en av hans favoritsånger. Jag tycker också den är fin och tänkvärd.

Kommentera

