”I can bear anything as long as there are books”

It doesn’t matter. I have books, new books, and I can bear anything as long as there are books.

 Jo Waltons Among others (2010).

Detta kunde vara mitt motto också. Så länge jag har böcker så kan jag klarar det mesta. Mori, huvudpersonen i  Among others läser mycket, ibland så mycket att boken är en läsdagbok lika mycket som något annat. För henne, liksom för mig, är böckernas värld en naturlig referensram. En besläktad själ. Böcker är nödvändiga.

Dagens bokbloggsjerka ställer frågan:

Vilka bokliga saker (förutom böcker) kan du inte leva utan (exempelvis örhängen här och här)?

Det finns inget som jag inte kan leva utan, men bokhyllorna är ganska nödvändiga. Största delen av lägenhetens väggar är täckta av bokhyllor, Ikeas Lundiakopia Ivar, som Andra kattslaven lackat i en beundransvärd kraftansträngning. Där trängs mängder med böcker och en och annan tekanna eller annat trevligt.

skrack_med_katt

Katt är till exempel trevligt, som en rörlig installation. 

Så är jag väldigt svag för bokmärken. Jag tenderar att plocka på mig en massa bokmärken på bokmässor och liknande, ibland klipper jag till egna av snygga kort också, plus att jag får sådana i present – folk tycks tycka att det är en lämplig gåva, förstår inte det 😉

Det är praktiskt med bokmärken, det går snabbt att hålla reda på var man är och läser man en bok med fotnoter så är det extra praktiskt med två. (Jag har inte Tonicas superkraft att alltid hitta rätt ställe i boken.)

Här ett litet (lätt suddigt) urval, inspekterade av (lätt suddig) Simba:

bokmarken

Signe Brander-bokmärket är reklam för en fotoutställning. Det är tryckt på tunn plast, som en filmremsa. Ganska smart, tycker jag. 

 

 

 

10 tankar om “”I can bear anything as long as there are books”

  1. Här ser väldigt trevligt ut. Jag hade glömt bokhyllor. De är naturligtvis helt nödvändiga. Det verkar som dina ägare/härskare respekterar böcker och bokhyllor. Fast de kanske också är bokälskare? 🙂 Jag tycker förresten också om bokmärken, fast det är mest som samlarobjekt, eftersom jag ju alltid kan hitta rätt i boken utan dem. 🙂

    • Bokhyllor är den bästa inredningen 🙂 Slavdrivarna gillar bokhyllor, åtminstone om de går att klättra på / i. Helst också bakom, men det brukar leda till böcker på golvet, så det uppmuntras inte.

      Du har en väldigt praktisk superkraft. Vi vanliga dödliga får hålla oss med tekniska hjälpmedel 🙂

Lämna en kommentar