Väntar på förväntan

Veckans jerka ställer en fråga som kändes svår: ”Vad är du mest sugen på att läsa just nu (oavsett om du har boken/novellen/dikten/etc. i din ägo eller ej).” Jag funderade nästan på att skippa den, eftersom jag just nu på grund av stress och min andra svåra förkylning på två månader egentligen inte riktigt har något sug. Missförstå mig rätt, det är inte så att jag inte skulle läsa, men det där verkliga suget efter nya berättelser vill inte infinna sig. Traven med olästa (bibba)böcker ser förebrående ut, men som alltid när jag är sjuk så läser jag mest om böcker, tryggheten i att veta hur det går är lugnande. Och så läser jag noveller, de tycks jag orka med, så ska ta ett ryck och novellblogga nästa vecka 🙂

Meeen, helt likgiltig är jag inte, erkänner villigt att det nygrundade finlandssvenska förlaget Förlagets (ärligt talat, kunde de inte ha hittat på ett mindre provocerande namn?) höstkatalog ser lockande ut – och har ett fantastiskt fint omslag! Speciellt ser jag fram emot Hannele Mikaela Taivassalos nya bok och förstås Maria Turtschaninoffs Naondel, om ursprunget till Röda klostret 🙂

Schildts & Söderströms höstkatalog finns här, men den är – av förklarliga själ – väldigt tunn, eftersom många av författarna följde med sina redaktörer till Förlaget i höstas, men Sanna Tahvanainen och Eva Franz ska jag kolla in. Vårens katalog finns här. I den finns Lena Frölander-Ulfs Jag, Fidel och skogen, vars omslag åtminstone är fullkomligt bedårande. Och förstås Peppe Öhmans Livet & Patriarket.

Så jag kanske inte har så mycket till lässug just nu, men det kommer 🙂

4 tankar om “Väntar på förväntan

  1. Maria Turtschaninoff måste jag komma ihåg att jag vill läsa. Det är tur att det finns snälla bokbloggare som påminner mig med jämna mellanrum 🙂

    • Jag vet att jag upprepar mig när det gäller henne, men hon är faktiskt det nya stjärnskottet på den finlandssvenska fantasyhimlen. Det är så roligt att hon uppmärksammas utomlands också nu – t.ex. i England har hon fått hemskt fina recensioner för Maresi 🙂

Lämna en kommentar