Ge dagen tillbaka

Ibland händer något så snabbt som en blinkning och hela världen förändras. Så är det i Kjell Lindblads novell Ge Dagen tillbaka. Kjell Lindblad är en finlandssvensk författare, som debuterade 1984 med en novellsamling som heter Före sömnen. Ge dagen tillbaka ingår i samlingen, och brukar läsas i skolor och på litteraturkurser.

Det är en kort, intensiv text, skriven från ett barns perspektiv, en (tror jag) pojke som är lite äldre än sin lillebror, som är fyra. De leker Följa John och den äldre springer rikigt snabbt över berget, nära havet, för att hinna gömma sig och skrämma lillebrodern. Men brodern dyker aldrig upp. Mellan raderna och den äldre broderns alla besvärjelser (”om jag låter bli att trampa på rötterna på stigen är han säkert hemma när jag kommer fram”, ”nej, det var ett trästycke [på klippan vid vattenbrynet], det var inte Johans sko, jag såg fel”) förstår läsaren vad som har hänt också om pojken i det längsta försöker skjuta vissheten ifrån sig. Världen är för alltid förändrad, han kan inte få dagen tillbaka.

Novellen påminner mig lite om Att döda ett barn av Dagerman, men i och med att berättarperspektivets är ett barns så blir den ändå annorlunda. Den passar bra till novellutmaning nummer 36. Läs en novell där ett barn är en av huvudpersonerna.

 

 

3 thoughts on “Ge dagen tillbaka

  1. Ping: Utmaning: Läs en novell – En kattslavs dagbok

  2. Att döda ett barn läste vi i skolan, och den glömmer jag aldrig. Så bra skriven, men så hemsk. Sedan jag själv fick barn mår jag dåligt av att läsa om barn som lider eller dör. Både i fiction och verkligheten. Novellen du nämner låter som en novell som skulle etsa sig fast för all framtid, jag kan redan av det du skrev leva mig in i den ångest den överlevande pojken måste ha känt.

    • Jo, den fastnar. Jag läste om den nu innan jag skulle blogga om den, men har kommit ihåg den i de mellanliggande tjugo åren eller så…

Kommentera

