Det finns en svart korp i rummet

Jag hittade en liten novellsamling i medicinarbiblioteket, med berättelser skrivna av folk i sjukvårdsbranschen: Den sjunde poliosprutan – och andra noveller från vården (2000). Som många antologier (speciellt när det är folk i en annan branch än skrivandet) så är den rätt spretig och ojämn, men de bästa historierna är verkligt intressanta.

En av mina favoriter är Den svarta korpen av Carina Lund. På några få sidor får läsaren följa den unga Helena som just flyttat hemifrån. Hon trivs mycket bra, men en dag sitter det en korp på hennes stereohögtalare. Och sen är den försvunnen. Och dyker upp och försvinner. Hon börjar höra egendomliga ljud och få konstiga tankar. Till slut slänger hon ut högtalaren så att det inte ska finnas något att sitta på alls. Den följs av andra saker. Sen kommer de och hämtar henne…

En kort och koncentrerad bild av hur det kan vara att insjukna.

Novellutmaning nummer 32. Läs en novell med en färg i titeln

9 thoughts on “Det finns en svart korp i rummet

  1. Ping: Utmaning: Läs en novell – En kattslavs dagbok

  2. Den novellen skulle jag vilja läsa, Den svarta korpen. Vore intressant att läsa hur man bygger upp känslan av hur någon håller på att tappa greppet om verkligheten. Jag googlade på cdon, men de (=adlibris) hade inte antologin. Skall kolla på bokus också. Tack för tipset!

        • Jag är trots allt bibliotekarie 🙂 Jag vet att det är trevligt att äga böcker, men i just den här bokens fall så är en del av historierna väldigt bra, men som helhet är den så spretig att jag inte kommer att sakna den när jag returnerat den.

    • Jo :-/ Den är välskriven, först tror hon bara att en fågel har råkat komma in, men så är fönstret stängt… Och när det dyker upp flera fåglar är förstås det enda hon kan göra slänga ut allt de kan sitta i. Fullkomligt rationellt, ur hennes synvinkel.

Kommentera

