Hurså fiktiva vänner?

Veckans bokbloggsjerka frågar

Topp 5 fiktiva karaktärer som du önskar vore dina bästa vänner (böcker/film/tv).

Min spontana tanke är ”vadå fiktiva? Alla böcker är mina vänner!” 🙂 Men visst finns det vissa personer som skulle vara extra trevliga att känna.

Liknande frågor har kommit upp tidigare i jerkan och jag upprepar min åsikt från för några år sedan: definitivt Anne Shirley från Montgomerys böcker, lojal och fantasirik.

Och som jag sade här så tycker jag att det vore spännande att träffa Ellis Peters medeltidsmunk Cadfel. Han har upplevt mycket intressant, men förstår också att värdera de vardagliga sakerna, såsom en mugg kryddat vin i gott sällskap.

Så skulle jag tycka väldigt mycket om att träffa Momo i Michael Endes bok Momo eller kampen om tiden. Momo är ovanligt bra på att lyssna och kan reda upp saker och ting bara genom att lyssna. Plus att hon räddar världen genom att vara sig själv 🙂

Nemi Montoya, från Lise Myhres serie. Hon är tuff och rolig och fantasifull och har vettiga värderingar. Jag gillar henne kempemye.

Sen fastnade jag lite i att fundera på andra genrer och måste ta Andra kattslaven till hjälp. Vi kom fram till att Giles i Buffy the Vampire Slayer skulle ha varit en ganska underbar skolbibliotekarie, som antagligen hade gjort skoltillvaron mera dräglig. Eller så Susan Ivanova i Babylon 5, som egentligen var en av Andra kattslavens favoriter. Hon är sååå cool!

En blandad skara, så som det ska vara 🙂

 

2 tankar om “Hurså fiktiva vänner?

    • Jo, jag älskar Endes beskrivning av varför hon är en så god vän: hon är inte speciellt klok, eller sjunger vackert eller kan trolla, hon kan ”bara” lyssna, men det är inte så bara. Ett utdrag på tyska (tyvärr med flerfärgad text) finns här.

Lämna en kommentar