Möten med fiktiva karaktärer (och en fluffsvans)

Bokbloggsjerkan, som jag igen hoppar på på övertid, undrar denna vecka Vilken karaktär skulle du helst vilja möta IRL och varför?

Annika själv listar förstås deckargestalter, vilket fick mig att fundera på vilka deckare jag skulle vilja möte IRL. Sherlock Holmes, kanske? Han skulle förstås vara uttråkad efter en minut, men jag skulle kunna vara fascinerad för två 😉 Ellis Peters Cadfel-munk skulle vara roligt, han kunde bjuda mig på ett glas kryddigt vin och prata läkeörter med mig! Och han dricker tillräckligt med vin så kanske jag kan få ur honom några av de lite mera färgrika minnena från korstågstiderna :drunk: Sara Paretskys hårdkokta idealist V. I. Varshawski är en annan spännande deckare som jag gärna skulle dela en flaska eller två med och höra på berättelser om livet som privatdeckare i Chicago. Så funderade jag på Leena Lehtolainens böcker och kom fram till att ännu hellre än att träffa Maria Kallio, så skulle det vara intressant att träffa Säde Vasara, från Tappava säde, för att diskutera vissa av hennes aktiviteter. (Den har jag förresten läst med öronen, otroligt väl läst av Erja Manto. Finns bl.a. på stadsbibban.

Som bonus (och åsnebrygga) så skulle jag kunna tänka mig att möta katten Olga i Margareta Ekströms lilla pärla Olga om Olga, en katts betraktelser och filosofiska funderingar. Det är en lite annorlunda kattbok, lågmäld och fin, kan varmt rekommendera.

Apropå katter (åsnebrygga, sa jag ju), fluffsvansen verkar trivas bra hos oss, utom då vi insisterar på att då och då hålla i henne för att klippa en tova här eller där. Vi försöker muta med nåt gott efteråt, så hon inte ska få så dåliga associationer, men bort måste de ju. Annars är hon gärna i famnen ganska långa stunder i taget och spinner högljutt och förnöjt. Hon äter alldeles otroliga mängder kattmat (och annat gott om hon får) och leker glatt med snöre och matta och just i kväll en bit vitlöksskal, som råkade ligga på golvet. Hon gör skäl för smeknamnnet Ninja, Andra kattslaven var fullkomligt övertygad att hon smitit ut, hon var så försvunnen idag 🙂 Nå, vi har ju en del gömställen, det har vi…

Räkor? Ja tack!

Som sagt, svårt att få bra bilder…

6 thoughts on “Möten med fiktiva karaktärer (och en fluffsvans)

  1. Annika writes:V. I. Varshawski skulle jag också mycket väl kunna tänka mig att möta IRL. Vi hade god "kontakt" för några år sedan men nu är det länge sedan våra vägar korsades. Bör kanske tänka på att återuppta bekantskapen snart. Jag gillar henne skarpt!/ Annika (alkb.se)

  2. @Gammelmoran – Den där svansen är helt absurd, som en annan dammvippa! Jag misstänker att den kommer att bli en ständig påminnelse om att vi ska dammsuga oftare, när den börjar se ut som en dammvippa i aktiv användning så är det dags 😉 @Annika: Jag rekommenderar ett återseende, läste just om Hard Time och njöt av hennes på något sätt sköra tuffhet och fantastiska comebacks till folk.

  3. Vad bra att nya familjemedlemmen trivs 😉 Jag tycker det är väldigt skönt att alla deckarkaraktärer håller sig kvar i litteraturen – tror inte riktigt jag skulle vilja träffa dem live. (Eller det skulle vara någon i Mästerdetektiven Blomqvist då, om jag nu skulle överväga nån 😀 )

  4. Mästerdetektiven Blomqvist vore roligt, eller egentligen skulle jag ännu hellre än träffa dem gärna prova på att vara någon i de gängen :up: Jag och några vänner försökte nog tappert köra någon sorts Röda och vita rosen-koncept som barn, men det funkade aldrig riktigt, tyvärr.

  5. Ping: Hurså fiktiva vänner? – En kattslavs dagbok

Kommentera

