Dopp i het gryta

Jag visste att han hade dödat henne i samma sekund som han kom in i hallen.

Novellen ”Dopp i het gryta” av Katarina Mazetti börjar abrupt, inte minst eftersom jag lyssnar på den i Lena Endres utmärkta inläsning, som är lågmäld och kryper under skinnet just med sin lågmälda, oväntade brutalitet: ”Jag visste att han hade dödat henne i samma sekund som han kom in i hallen.” Inga krumelurer där. Men varför ”han” (som visar sig vara jagpersonens man) dödat ”henne” (sin älskarinna) och på vilket sätt (ett väldigt obehagligt), hur han och hans fru tänker och vad som följer efter detta – det är vad berättelsen handlar om. Jag gillar det jag har läst av Mazetti, främst hennes ungdomslitteratur (t.ex. är Det är slut mellan Gud och mig en av mina favoritböcker) och den här berättelsen gjorde mig inte besviken. En spännande berättelse med en intressant knorr.

”Dopp i het gryta” finns på CD:n Deckardrottningar (2004).

Novellutmaning nr 7: En novell med deckartema.

En tanke på “Dopp i het gryta

  1. Pingback: Utmaning: Läs en novell | En kattslavs dagbok

Lämna en kommentar