Dynamisk diktarduo

Idag blir det en bokbloggsjerka redan på fredag :eyes: Veckans fråga lyder: ”Vilken författarduo tillhör dina favoriter? (Alternativt: finns det någon författare vars böcker du har gillat både under författarens riktiga namn såväl som dennes pseudonym)?”

Det var svårt den här veckan, för jag har svårt att komma på någon författarduo, om man inte ska räkna Dick&Mary Francis, de lär ska ha jobbat mycket tillsammans, men det var inte officiellt. Annars har jag inte läst så många författarpar, vad jag kommer på – de som andra bokbloggare lyfter fram, som författarna till Engelfors-serien eller Lars Kepler, har jag inte läst. Sjöwall/Wahlöös Roman om ett brott-serie har jag förstås läst och uppskattar, även om jag inte kan säga ”favorit” direkt.

Nej, det finns bara ett svar jag kan komma på, men det är faktiskt en av mina absoluta favoriter, så det passar bra. Stella Parland och Annika Sandelin med Dikter om öden och döden. Korta, rimmande fyraradingar med små underfundiga poänger, här en i kategorin ”dikter om metapoesi”:

Trista dikt, trista dikt
skriv ut raden, gör din plikt
vad annat kan du längre bli
än dålig metapoesi?

och en annan ur kategorin ”dialog och direkt anförande”

Jouko Sax, Jouko Sax
blir försenad, kommer strax
Där kommer Jouko, Jouko hej,
jag väntade en stund på dej!

Allra bäst är det att se författarna framföra dikterna live, vilket jag hade förmånen att få göra under studietiden :up: De har båda gett ut ett antal utmärkta böcker var för sig, men den här lilla volymen är väldigt speciell.

Bubblare: När det gäller pseudonym kan jag absolut komma med en favorit, om en manusförfattare till teckade serier räknas: Madeleine Brent / Peter O’Donnell. Jag upptäckte Madeleine Brent av en slump, när jag hittade Stormvind i en låda och har med stor förtjusning läst ett antal andra. Och Modesty Blaise läser jag förstås också väldigt gärna 🙂

7 thoughts on “Dynamisk diktarduo

  1. Monika – http://bokslut.blogspot.se/ writes:Du har ju rätt där. Jag upptäckte av en slump att Peter O'Donnell hade skrivit två böcker som jag hade i hyllan, under namnet Madeleine Brent. Det tyckte jag var otroligt kul eftersom jag alltid gillat Modesty Blaise 🙂

  2. Roligt att det finns någon annan som hittat Madeleine Brent. Det är spännande och roliga melodramer, rekommenderar. Det är inte så vanligt att skriva dikter ihop, men de här två författarna är kusiner och goda vänner och har hittat på verser tillsammans hela sitt liv 🙂

  3. Ping: En stjärna har slocknat | En kattslavs dagbok

Kommentera

