O captain, my captain

Det har antagligen inte undgått någon att Robin Williams, känd för många som en stor komiker och kulsprutesmattrande snabbpratande skådespelare dog av depression häromdagen. Många – också jag ibland – har förundrat sig över hur så många begåvade, kreativa och roliga människor lider av ångest och / eller depression. Jag har inget klokt att säga om saken, men jag har läst ett par texter som jag gärna delar med mig av:

Först och främst Sars på Tomato Nation: All The Crazy Ones. En stark, berörande personlig text. Kommentarerna på den tråden gör mig också tårögd. Läs. John Scalzi skriver om depression här och en längre text om humor och dess ursprung här och länkar till några andra läsvärda texter.

Depression är en sjukdom med hög dödlighet. Ta den på allvar. Låt inte den ta över.

Lämna en kommentar