Återuppståndelse?

Eftersom vi måste flytta på nästan alla våra hyllor (och de är många!) inför rörrenoveringen så är vi tvungna att packa ner en del av böckerna och annat stuff i lådor. Av denna orsak har vi förvarat en rejäl trave papplådor på den inglasade balkongen sedan vi flyttade hit. Igår tog jag in en del av dem, och upptäckte en död geting på golvet när vi börjat sätta ihop dem. Jaha, måste ha legat där bland lådorna, tänkte jag, sopade upp den i sopskyffeln som står i köket och tänkte inte mera på saken. Döm om min förskräckelse när jag kom ut i köket idag och hittade en geting krypande på golvet! :eyes: Den hade tydligen övervintrat bland våra lådor och trodde att det var vår nu. Jag hade ingen aning om att de kunde överleva -20 och att de kunde ligga sådär, jag tänkte väl att de ligger nånstans i jordhålor eller nåt… (Jag vet helt tydligt inte så mycket om getingar.) Jag välte ett glas över den, för att inte Sisko skulle börja leka med den, så tog vi några bilder; den var jättestor och hade en egendomlig teckning, så vi ville se vad det var. Vi identifierade den som en tysk geting (Vespula germanica), troligen en drottning på grund av storleken. Måste erkänna att vi efter fotosessionen förpassade den ut genom fönstret till en snöig grav – vi kan inte riktigt hålla den som husdjur, och jag vill inte heller ha ett getingbo på balkongen i vår, både för Siskos och vår skull, jag gillar inte getingar och Sisko är helt för intresserad, om ni förstår vad jag menar. Jag är i allmänhet relativt neutral till småkryp, med tre undantag: getingar, spindlar och framför allt fästingar (ryys). :bug: Jag vet att de alla har sin del i ekosystemet (fast jag undrar nog hur det är med fästingar egentligen), men jag gillar dem ändå inte. Räliga jur, som man säger på skånska. :insane:

+ûvervintrad tysk getingHär en bild. En betydligt bättre finns på Wikipedia, men den här är alltså tagen på vårt köksgolv idag (underlaget är ett kuvert som jag sköt in under glaset för att kunna lyfta bort den sen. Man ser en liten bit av ett kexrecept och lite klott på det) 🙂

4 thoughts on “Återuppståndelse?

  1. Jösses, du menar att du på riktigt läser retroaktivt? :eyes: Trevligt att du gillar min stil :up: Jag visste ju att du måste ha födis på våren, när du också är tvilling, men vad lustigt att vi har så nära varandra. Kanske det är därför jag kan känna igen vissa saker hos dig? 😉 Det finns en funktion som visar att man har fått en kommentar, men den har jag börjat använda först i samband med senaste ändring, ungefär samtidigt som jag började "tagga" mina texter, dvs. fr.o.m. början av november i fjol. Så det är ingen större idé att kommentera äldre än så.

  2. Gecko writes:Haha, funderade på samma sak. Folk brukar ganska snabbt klassa mig som "sommarbarn" av nån anledning så nånslags bekanta personlighetsdrag måste väl majungar ha. :POch ja, jag läser retroaktivt… Måste ju kolla upp dej 😀 Hah.

Kommentera

