Slå upp!

När vi var barn så skulle vi alltid slå upp allting. Så fort man hade en fråga om ord eller begrepp så pekade pappa (oftast) på uppslagsverket eller ordboken och uppmanade oss att kolla upp det. Jag tyckte det var jobbigt när jag var liten, men har varit så oerhört tacksam över det som äldre, eftersom jag numera vet hur jag tar reda på saker. Jag har ju till och med lyckats få ett jobb där jag har aktiv nytta av det  🙂

Nu i höst har Svenska akademien lanserat en sida där  man samtidigt kan söka i Svenska akademiens ordlista (SAOL), Svenska akademiens ordbok (SAOB) och Svensk ordbok (SO). Gratis! Det är helt otroligt. Mera om de olika ordböckerna kan läsas här, men själva söksidan finns helt enkelt på svenska.se Så finns det ju appar både för Svensk ordbok och SAOL också (speciellt SAOL:s korsordsapp kan jag rekommendera :-))

Jag vill dessutom passa på att tillägga att vi nog alltid fick svar på frågor som inte kunde slås upp – när jag jämför med många andra människor jag känner så har jag aldrig fått höra ”det där är du för liten för att förstå” eller ”sånt talar man inte om”, när jag har kommit med frågor 🙂 Ibland direkt pinsamma eller superpersonliga frågor, som mamma (oftast) rodnat lite av, men alltid snällt svarat på.

10 thoughts on “Slå upp!

  1. Vi som växt upp i familjer med referenslitteratur är lyckligt lottade, det insåg jag en gång när en klasskamrat frågade mig något, som ingen av oss visste svaret på, och jag sa vi får gå hem och slå upp. I vadå? svarade hon!
    Margaretha

    • ”I vadå?”! Oj. Du menar att det finns folk som har vuxit upp utan en hel hylla full med ordböcker och uppslagsverk… Arma människor. Jo, jag vet. Vi var lite konstiga (fast inte så farligt när jag var barn, för det gick många akademikerungar i den skolan).

      Jag slår fortfarande upp, fast numera inte fullt så ofta i fysiska böcker 🙂

Kommentera

