Flitigt förekommande författare

Jag hinner precis med helgens bokbloggsjerka, som kort och koncist frågar:

Vilken författare förekommer mest i din bokhylla?

Jag skulle säga att det är Dick Francis. Rent hyllmetermässigt kan det hända att det är Stephen King, vars böcker ju lider av elefantisasis, men eftersom jag inte läst eller ens har alla av honom så säger jag Dick Francis. Det är ändå ganska många volymer, även om de är lite kortare 🙂

Jag har alla Francis böcker, utom biografin om en jockey vid namn Lester Piggott och ev någon av de sista som han skrev ensam, eller med sin son, efter att hans fru dött. Egentligen räknar jag Dick Francis som en pseudonym för Dick och Mary Francis, eftersom hon definitivt hjälpte till med skrivandet och de böcker som gavs ut efter hennes död inte alls är lika bra.

Förutom att jag har dem alla så har jag också läst dem upprepade gånger och kan långa bitar utantill. En snabb titt på de senaste årens läshistoria visar att det inte gått ett enda år utan att jag läst om något. Dick Francis är helt enkelt min trygghetsfilt.

Lustigt egentligen, alla hans böcker har något med hästsportsvärlden att göra, inte annars mitt intresseområde, men på grund av de böckerna så gick brorsan och jag på The Races när vi var i England i fjol. Det var faktiskt riktigt spännande 🙂

Jag har bloggat mera utförligt om Dick Francis t.ex. här, men han nämns ganska regelbundet i bloggen. Så: förekommer i såväl blogghylla som bokhylla. 😀

2 thoughts on “Flitigt förekommande författare

Kommentera

