Sommarläsning hej hej

Idag ska jag göra jerkan inom deadline 🙂 (åtminstone nästan)

Även om det var snöstorm i Arjeplog i dag så finns det mycket som tyder på att sommaren är på väg. Hur ser det ut hemma hos er och vad har ni planerat för ”bokligt” i sommar (läslistor, bästa bok att läsa i hängmattan, böcker som ska få hänge med er när ni åker bort, etc.)?

Jag har haft årets bisigaste (och roligaste) arbetsvecka med internationella gäster på besök, och har inte hunnit planera nästan någonting av sommaren, förutom besök av goda vänner på midsommar, Ultra Bra på Ruisrock och förstås dansa på Europeade 🙂 Allt trevliga saker, men inte alls bokrelaterade.

Well, det är åtminstone grönt äntligen, sådär att det nästan gör ont i ögonen. Ingen snö på ett par veckor nu, men rejält med hagel förra veckan. Perfekt tajmning förresten, vi skulle just visa solpanelerna på taket av en campusbyggnad för våra gäster då det satt igång. Welcome to the Finnish summer, liksom 😉

Annars är det tolv plusgrader och ganska regnigt. Men grönt.

lattan_i_regn

Grönt är skönt.

Jag brukar alltid planera alldeles förfärligt mycket läsande under sommaren, speciellt brukar jag släpa med ett par kassar böcker till landet – i princip älskar jag nämligen att ligga i hängmattan och läsa, i praktiken blir det förstås inte av så ofta. Men det är trevligt med förväntningar, då får man i alla fall ut lite av planerna.

Jag planerar att komma ifatt med min egen utmaning om kvinnliga nobelpristagare – jag har bara läst fem och en halv ännu, och t.ex. Hannele på Hanneles bokparadis har varit imponerande flitig 🙂

Jag inser tyvärr att jag inte lyckats läsa mera än ca en fjärdedel av novellerna i Ugglans utmaning och den tar slut på söndag, så kan inte läsa ikapp 😦 Jag har läst rätt mycket noveller (ni minns den här högen?) och ska skriva om ett par till, men kommer inte att klara det lika bra som förra gången.

Så misstänker jag att det kommer att bli en hel del skräck, eftersom jag just nu läser Helena Dahlgrens (Dark Places) skattkammarbok 100 hemskaste och blir förfärligt inspirerad att läsa (eller läsa om) hennes tips. Den som gillar skräck ska absolut genast skaffa denna bok på ett eller annat sätt. Förutom att den är en guldgruva med tips så är den trevligt personligt hållen och kan läsas som en självbiografisk vandring i skräckens landskap.

Det korta svaret hade förstås varit ”klassiker och skräck”, men det korta formatet är inte riktigt min grej 😮

6 thoughts on “Sommarläsning hej hej

    • Det är inte i allas smak, jag vet. Men när det är som bäst är det kathartiskt (jo, det är ett ord, säger vi). Helena Dahlgren diskuterar i sin bok hur det kommer sig att hon gillar skräck så mycket och kommer med en fin formulering:

      ”Med skräcken som kompass vågar jag faktiskt närma mig mycket av det som vi ägnar hela våra liv åt att förneka. Döden. ensamheten. Skörheten. Allt det som skaver under huden.” ( 100 hemskaste, s. 9)

      🙂

Kommentera

