Litterära middagsgäster

Jag borde ha gjort jerkans helgfråga senast i måndags, men somnade ifrån den mitt i min obeslutsamhet ochh sedan har jag inte hunnit. Nu fick jag plötsligt lust att göra den ändå 🙂 Den är är mat- och sällskapscentrerad:

Avsluta följande mening: Om jag kunde bjuda mina favoritkaraktärer på middag…

så skulle jag inte riktigt veta vad jag skulle bjuda på och vem.

Jag menar, Dorothy Sayers Lord Peter Wimsey och Harriet Vane skulle ju vara väldigt intressanta personer att träffa – men vad skulle jag kunna bjuda på som skulle duga åt epikurén Lord Peter? Kanske jag skulle kunna bjuda bara Harriet Vane – hon är trots allt van vid bolsjevikklubbens krubb, som inte direkt verkar vara så fantastiskt… Hon skulle kunna få sällskap av Miss Meteyard från reklambyrån i Murder Must Advertise och Miss Climpson från ”the Cattery”, de skulle kunna tala om hur kvinnoroller och dubbla standarder i England på 1920- och 1930-talet. De kanske skulle gilla ett High Tea – jag har gott om goda teer hemma 🙂

Alternativt skulle jag köra en cross over och bjuda Harriet Vane, Agatha Christies Miss Marple och den hårdkokta V. I. Varshavski från Sara Paretskys Chicagodeckare. Det skulle vara en ganska cool trio, de skulle alla kunna berätta om sin syn på livet, samhället och brottsligheten. Jag skulle i så fall köra en ganska traditionell linje, t.ex. jordärtskockssoppa med sherry i (och till, fast V. I. kanske hellre tar en whisky). Som huvudrätt ugnsstekt gös på en bädd av vårprimörer och så till efterrätt något traditionellt finskt – frusna tranbär med varm tjinuskisås (kolasås).

Jag diskuterade förresten frågan med Andra kattslaven som tyckte att vi borde bjuda en lite äldre Anne Shirley och Marilla Cuthbert på choclate chip cookies, för sådana fanns kanske inte på den tiden ❤ Men jag har en stark känsla att Marilla åtminstone skulle bli chockad av oredan här. Cosy and cluttery utttryckte en engelsk vän inredningen som en gång…

 

2 thoughts on “Litterära middagsgäster

Kommentera

