Extreme Makeover Vamp Edition

Av alla egendomliga tv-program så tycker jag konceptet med Extreme makeover är lite lustigt. Inte ”gör om mig” som sådant, när någon vill ha lite omväxling och ber om hjälp för att göra om sig, köket eller vad det nu kan gälla, det kan jag förstå. Men finns det faktiskt program där programmakarna hoppar på intet ont anande offer, för att någon i deras bekantskapskrets tycker att de saknar stil?

Jag har alltså uppriktigt sagt ingen aning om ett sådant program existerar i verkligheten, men i Charlaine Harris bok Dead and Gone så finns det en sådan reality show med vampyrer 🙂 Vampyrer kan ju i princip leva väääldigt länge, så det är inte bara ”åttiotalet ringde” som kan vara problemet, utan kanske ”1700-talet ringde”. I Dead and Gone syns showen i en liten scen i förbifarten, men Leigh Evans har i sin novell ”Extreme Makeover Vamp Edition” tagit fasta på konceptet och gett programmakarna en helt egen liten berättelse om hur de ska göra om en synnerligen ovillig (vampyr)brud till ett arrangerat bröllop. Sagda brud låser in sig, men så enkelt är det inte. Ska det bli program så ska det.

Det är en ganska knasig historia, jag förstår mig som sagt inte på hela konceptet, och inte heller på kravet på rätt sorts kläder – men det roliga med novellen är att jag trots det verkligen kan förstå och sympatisera med det omaka paret som ska sköta jobbet. De tycker verkligen att det är viktigt med stil och mode och framför allt att jobbet Ska Bli Gjort. De har flera hundra års erfarenhet och kan reminicera om modets växlingar. Novellen är rolig och på något sätt lite rörande, eftersom vänskapen mellan huvudpersonerna är mycket speciell. De är fullkomligt olika, men när uppdraget är utfört – på ett oväntat sätt, som inte känns så obehagligt integritetskränkande som konceptet de facto är – varvar de ner och somnar tillsammans. Tryggt.

”Extreme Makeover Vamp Edition” ingår i en fanficsamling med historier inspirerade av Charlaine Harris berättelser om Sookie Stackhouse, som jag ju slukat på sistone. På grund av att det just var vänskapen i berättelsen som berörde mig så passar den bra i novellutmaningens kategori nr 34: Läs en novell som handlar om vänskap.

3 thoughts on “Extreme Makeover Vamp Edition

  1. Ping: Mera novellutmaning på kommande – En kattslavs dagbok

  2. Ping: Övernaturligt fluff – En kattslavs dagbok

  3. Ping: Magikern Elvis – En kattslavs dagbok

Kommentera

