Flera fina förlag

Trots bisinisi så kan jag ju inte missa jerkan, också om det är i sista minuten. Veckans fråga är:

Vilket bokförlag ligger dig varmast om hjärtat och varför?

Oj, det finns så många fina förlag! Det är helt omöjligt att välja ett, men jag kan komma med några förslag. Jag har tidigare skrivit om En bok för alla (bloggat här), som ger ut kvalitetslitteratur som andra förlag gett ut tidigare och om det lilla finska förlaget Osuuskumma (bloggat här), som ger ut spefi på finska, bland annat små, korta drapor som jag fick en prenumereration på i fjol. För att ta ett finlandssvenskt förlag så är det bara att konstatera att trots att Schildts och Söderströms fortfarande har en imponerande lista så är det definitivt Förlaget som nappade de flesta intressanta författarskapen när de grundades. (Jag önskar dock fortfarande att de skulle ha tagit ett lite mindre arrogant namn.)

Jag är inte lika bra på vilka förlag som ger ut vilka böcker i Sverige, åtminstone inte de skönlitterära, jag har faktiskt bättre koll på facklitteraturen på grund av jobbet. Jag vet t.ex. att Atlantis samarbetar med Svenska litteratursällskapet i Finland och ger ut högkvalitativa böcker inom litteraturvetenskap och historia och att Bruno Östlings förlag Symposium också alltid är värt en koll. Men att det finns många fina förlag, det vet jag 🙂

 

