Om bokserier

Det är lugnande med rutiner i en kaotisk värld, så jag tar en paus med veckans bokbloggsjerka som undrar om bokserier:

Bokserier kan pågå i en hel evighet. Vad tycker du om det?

Jag tycker att det beror väldigt mycket på serien. Om författaren skriver nya delar för att det verkligen finns mera att berätta om världen och personerna, då har jag inget emot långa serier. Då varje ny bok är en ny berättelse, också om universum och persongalleri är bekant, då är det fantastiskt med många delar. (Därför gillar jag ju fanfic också :-))

Men när det kommer ut flera och flera delar i en serie, där konceptet bara tuggas om en aning så tappar jag intresset. Författaren har kanske gett efter för pressen från förlag och läsare, men är egentligen inte så intresserad själv. Det är synd, för känslan av oengagemang i boken färgar för mig som läsare så lätt av sig också på de tidigare delarna, vilket egentligen är orättvist.

12 thoughts on “Om bokserier

  1. Jag har också gjort den här bokbloggsjerkan (https://tonica.dreamwidth.org/136176.html). Som du, tycker jag att man kan fortsätta följa en serie så länge som det tillför något, men innan jag börjar kan jag tveka lite om jag vet att det finns 10-15 böcker eller fler i serien. Förresten, jag har säkert nämnt det förut, men hur som helst gillar jag också fanfiction. Kul att du också gör det. Jag har skrivit en massa själv, t om i en del svenska och finlandssvenska fandom.

    • Det är lätt att bli avskräckt av en lång bokserie, kanske just för att det lätt blir så att man blir besviken så småningom…

      Jag visste att du gillar fanfic, men har missat att du har skrivit själv, så kul! Får man veta vad du har för användarnamn, eller vill du dela en länk till något du är extra nöjd med? 🙂

      • Du får gärna besöka AO3 (http://archiveofourown.org/users/Tonica/). På AO3 finns det en massa läsvärt, tycker jag. Min hemsida är inte riktigt ”reparerad” än. Får jag fråga vilka fandom du gillar? Möjligtvis kan jag ha några lästips. En liten varning bara. Det finns en hel del av vad som kallades R och NC-17 förut. Alltså ungefär 15- eller rentav 18-årsgräns i andra länder.

        • Å, kul! Ska läsa 🙂 Min favoritfanficförfattare A.J.Hall (har bloggat om henne här) huserar också på AO3, så det är ett bekant ställe. Jag har inget emot barnförbjudna texter, så länge de fungerar. Dåliga sexscener är bara pinsamma…

          När det gäller A.J. Hall så läser jag precis allt och har den vägen hittat andra författarskap. I allmänhet läser jag sånt som hon rekommenderar i olika fandoms, men HP och Sherlock är väl det jag läst mest av. Förutom Sherlock så är jag primärt intresserad av bokfandoms. Detaljerat våld (inklusive våldtäkter) går helt bort. I allmänhet så ska berättelsen vara välskriven och helst primärt intrigdriven för mig 🙂

  2. Jag kunde inte komma på någon lång bokserie jag läst i vuxen ålder, jag har nog mest läst böcker där berättelsen avslutas i varje bok, men jag kom på en serie som jag minns som väldigt bra från tolvårsåldern, och som jag tänker läsa igen nu när jag kan se på den med vuxna perspektiv. En ganska lång bokserie som jag tycker om kom jag på i efterhand, Stad-serien av Fogelström. Att den fungerar beror nog på att både huvudpersonerna och samhället förändras under seriens gång, det gör varje bok speciell och intressant.

    • Den har jag inte läst, men känner förstås till. Jag kan tänka mig att den fungerar just för att den förändras. Borde nog läsa den, säkert en fantastisk historielektion!

  3. Jag har fastnat i bok #19/33 i en serie… Deckare och thrillers finns det ju massor med samma huvudperson(er) såsom W. E. Johns Bigglesböcker (läst alla…. jepp ALLA).

    • Det blir lätt lite tjatigt. Och jo, jag har också läst alla Bigglesböckerna, men inte direkt för deras litterära kvaliteters skull 😀 De blev helt klart synnerligen rutinartade mot slutet.

  4. Ping: Less is a bore? – En kattslavs dagbok

Kommentera

