Bok/film/tv…?

Att skriva böcker och skriva film- eller tv-serie är två ganska olika medium. Jerkan (jag hinner ännu, det är ju måndag!) frågar:

Har någon av de författare som du följer bidragit till en tv-serie/film, om inte, vem tycker du skulle få chansen och varför?

Hmm. Om jag tolkar det som att de direkt har skrivit manus så blir det ju svårt. Jag försöker tänka på vilka författare jag överhuvudtaget vet att skulle ha skrivit för tv/film och det är verkligen svårt att komma på något. Jag vet att Louise Boije af Gennäs har skrivit manus till tv-serier, bl.a. Rederiet, men jag har inte sett den, så kan inte säga något om det. Jag gillade Lise Nørgaard underbara självbiografier Kun en pige och De sendte en dame så mycket att vi faktiskt började titta på Matador, som hon skrivit manus till, men sen blev den ändå på hälft…

Jag kan inte heller säga att jag ”följer” några författare, utom möjligen Maria Turtschaninoff. I och för sig har filmrättigheterna till hennes Maresi sålts, så kanske det blir en film så småningom 🙂 ❤ Jag läser förstås John Scalzis blogg och Old Man’s War ska visst bli tv-serie, det ska bli intressant. (Och apropå scifi så väntar jag ivrigt på tv-serien The Handmaid’s Tale (bloggade om den här), men har ingen aning om huruvida Atwood är involverad.)

Äh, det här blev ett spretigt nästan icke-svar. Jag visste väl att det fanns en orsak till att jag skulle grunna på frågan över helgen…

 

 

2 thoughts on “Bok/film/tv…?

Kommentera

